امروز شنبه, 01 ارديبهشت 1403 - Sat 04 20 2024

منو


بیانات در خطبه های نمازجمعه 16 تیر 96

حضرت آیت الله خاتمی نماینده مقام معظم رهبری در استان و امام جمعه زنجان با توصیه و سفارش نمازگزاران جمعه به رعایت تقوای الهی گفت : در سایه رعایت تقوای الهی می توان به سعادت در دنیا و نجات در آخرت دست یافت . همانطوری که بارها گفته شده تقوا از دوپایه اساسی انجام واجبات و ترک محرمات برخوردار است . بدانیم که رعایت انجام هر دوپایه ضروری است . زیرا نمی شود فردی واجباتش را انجام بدهد اما محرمات را ترک نکند . و یا از ارتکاب به انجام محرمات خود داری نموده ولی واجباتش را انجام ندهد . پس رعایت تقوای الهی یعنی اینکه انجام واجبات و ترک محرمات با هم . اما برای افزایش بهروری و ارزش رعایت تقوای الهی لازم است انسان در کنار انجام واجبات و ترک محرمات اعمال دیگری نیز انجام دهد . می توان گفت بعد از مسئله توحید و معاد بیشترین تاکیدات در قرآن و در کلام معصومین علیهم صلوات الله بر امر رعایت تقوای الهی شده است . حضرت امام صادق علیه السلام فرموده اند « مثل تقوا مانند آب جاری در نهر است . همانطوری که درختان اطراف نهر هریک به فراخور ظرفیت و لیاقت از آب جاری در نهر بهره مند می شوند انسانها نیز به فراخور ظرفیت و لیاقت ایمان خود از تقوای الهی بهره مند می گردند . هرکس ایمانش بیشتر باشد با تقواتر خواهد بود . وقتی با تقواتر باشد عملش پاکتر خواهد بود . و چنین انسانی به خدا نزدیکتر خواهد بود . عده ای برای جلب رضایت خداوند و برای خدا تقوا را رعایت می کنند . عده ای تقوا را رعایت می کنند چون امر پروردگار است . و عده ای نیز تقوا را برای گرفتار نشدن در آتش جهنم رعایت می کنند » . از مولا ی متقیان حضرت علی علیه السلام است که درخصوص عبادت پروردگار فرموده اند « عده ای خدارا برای رسیدن به بهشت عبادت می کنند . عبادت اینان عبادت تجار است . عده ای بخاطر ترس از آتش جهنم خدا را عبادت می کنند . ولی عده ای چون خدا را شایسته و اهل عبادت می بینند عبادت می کنند » . و چون اندیشه مولا علی علیه السلام ما فوق بهشت بود عبادتش عبادتی بود که خدارا شایسته و اهل عبادت می دیدند . از آقا حضرت سید الشهدا علیه السلام هم جمله ای بدین مضمون نقل شده است که « هر کجا تو با منی من خوشدلم . ور بود در قعر چاهی منزلم » . منظور آن حضرت از عرض این مضمون به خداوند این است که خدایا بهشت من آنجا یی است که تو با من باشی . و جهنمم جایی است که تو از من روی برگردانی . ایضا مولای با تقوایان در نهج البلاغه فرموده اند « انسانهای اهل قرآن چون به آیات عذاب میرسند گویی جهنم را دیده و صدای عذاب جهنمیان را می شنوند . لذا برافروخته می گردند . و چون به آیات مربوط به بهشت میرسند با درک اهمیت بهشت مسرور می گردند » .

خطیب جمعه زنجان در بیان مناسبتها شانزدهم تیر روز مالیات را در خور اهمیت دانست و افزود : همانطوری که می دانید یکی از منابع تامین کننده بودجه یک کشور مالیات است . چرا باید عده ای به فرار از پرداخت مالیات عادت کنند ؟ واین عمل یعنی فرار از پرداخت مالیات بنا به تاکید مقام معظم رهبری نوعی ظلم است . هجدهم تیر سالروز کشف کودتای نا فرجام نوژه در سال 59 است . قابل توجه کسانی که فکر می کنند آمریکا بخاطر دانش هسته ای با ایران دشمنی می کند . خیر اینطور نیست . دشمنی آمریکا با ایران از آغازین روزهای پیروزی انقلاب و اسقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران بوده است . در طول این مدت با همه توان و قدرت توطئه های زیادی در براندازی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی کرده که یکی از آنها برنامه ریزی برای کودتا از پایگاه هوایی نوژه همدان بود . اما از آنجا که عنایت خداوند همواره با انقلاب و نظام جمهوری اسلامی بوده است لذا این کودتای دقیق برنامه ریزی شده قبل از اجرا کشف و خنثی گردید . بدانیم که پایان دشمنی آمریکا با ایران اسلامی دوراه دارد . راه اول این است که ما ایرانیان دست از انقلاب برداریم که به هیچ وجه امکان پذیر نیست . راه دوم این است که آمریکا بر سر عقل بیاید که این هم از محالات است . بیست و یکم تیر ماه سالروز سرکوب قیام مردم علیه قانون کشف حجاب در مسجد گوهر شاد مشهد مقدس  می باشد . استعمار انگلیس برای اسلام زدایی افرادی را در ایران ، افغانستان و ترکیه بر سر کار آورد تا به دستور انگلیس در کشورهای خود اسلام زدایی کنند . در ایران رضا خان پهلوی با تصویب قانون کشف حجاب عملا اسلامزدایی را آغاز کرد که با اعتراض مردم روبرو شد . با سرکوب این اعتراضات در بیست یکم تیر ماه سال 1314 در مسجد گوهر شاد تعدادی از معترضین توسط عمال رضا خانی به شهادت رسیدند . این روز در تقویم عمومی جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز تحکیم فرهنگ عفاف و حجاب نامگذاری گردیده است . البته مناسبتهایی چون سالروز شهادت حضرت حمزه سید الشدا ابر مرد تاریخ اسلام ، سالروز رحلت محدث بزرگ حضرت عبد العظیم حسنی  سالروز غزوه خندق یا احزاب و سالروز پیروزی جبهه مقاومت در برابر آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی در جنگ سی و سه روزه را نیز پیش رو داریم که به علت کمی فرصت فقط به آنها اشاره شد .

آیت الله خاتمی در پایان با تاکید بر صرفه جویی در مصرف آب و برق در این روزهای گرم تابستان اظهار داشت : مقام معظم رهبری در دیدار نیرو های در هم کوبنده داعشیان با موشک و به هلاکت رساندن یکصد و هفتاد نفر از آنان فرمودند « کارتان خیلی عالی بود . خداوند از شما ها قبول کند . این عبادت ماه رمضان است . هرچه می توانید روی موشک کار کنید . ببینید دشمن چقدر روی موشک حساس است . پس بدانید که کارتان چقدر مهم است » .

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید