امروز سه شنبه, 04 ارديبهشت 1403 - Tue 04 23 2024

منو


بیانات در خطبه های نمازجمعه 15 اردیبهشت 96

حضرت آیت الله خاتمی نماینده مقام معظم رهبری در استان و امام جمعه زنجان با تاکید نمازگزاران جمعه به رعایت تقوای الهی ماه شعبان المعظم را فرصتی طلایی برای کسب تقوا و برخورداری از رحمتهای الهی دانست و گفت : طبق روایت آمده از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ماه شعبان ماه پیامبراکرم است . می توان گفت که این ماه ماه آشتی و ارتباط بیشتر بندگان با خداوند است . ماه شادی اهل بیت بخاطر ولادت های پرخیر و برکتی که در این ماه اتفاق افتاده می باشد . ماه ولایت است . برای اینکه بندگان خداوند بتوانند در این ماه ار رحمتهای الهی برخوردار شوند اعمال خاصی برای انجام تعریف شده است . معیار اصلی امام شناسی و ولایتمداری در این ماه از لسان مبارک حضرت امام سجاد علیه السلام در دعایی به نام صلوات شعبانیه تعریف و مشخص شده است . بنی امیه با تمام توان تلاش می کردند نام پیامبر و اهل بیت مطهر ش به فراموشی سپرده شود . و در خانه پیامبر و اهل بیت آن حضرت را بر روی مردم ببندند . حضرت سجاد برای مقابله با این توطئه دشمن یاد و نام پیامبر و اهلبیت پیامبر را در قالب دعا در مجموعه ای به نام صحیفه سجادیه که به زبور آل محمد صلی الله علیه و آله هم معروف است گرد آوری فرموده اند . یکی از این دعاها صلوات شعبانیه است که خواندن آن به عنوان تعقیبات بعد از هر نماز در ماه شعبان تاکید شده است . حضرت سجاد علیه السلام این دعا را با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد علیهم صلوات الله آغاز فرموده و این ذکر مبارک را بعد از هر فراز تکرار می کنند . در فرازی پیامبر و اهلبیت مطهرش را اینگونه معرفی می کنند « آنان معدن علم هستند . آنان اهل بیت وحی هستند . آنان کشتی امن و در حال حرکت در دریای طوفان زده مواج و خطرناک دنیا هستند . هرکس در این کشتی قرار گرفت در امان بوده و نجات خواهد یافت . هرکس رفتن در این کشتی امن را ترک کند هلاک خواهد شد ». آن حضرت در فراز دیگری از این دعا مردم را در درک معیارامام شناسی و ولایتمداری به سه گروه تقسیم می کنند و می فرمایند « مردمی از پیامبر و اهل بیت مطهرش و درزمان غیبت امام معصوم از ولی فقیه و از سیره و روش آنان پیشی گرفته و خود را دلسوزتر به اسلام می دانند . این مردم خواه ناخواه از دین و صراط مستقیم خارج می گردند . مردمی از پیامبر و اهل بیت مطهرش و درزمان غیبت امام معصوم از ولی فقیه و از سیره و روش آنان فاصله گرفته از آنان دور می گردند این مردم به سوی نابودی و هلاک پیش میروند . تنها مردمی که باپیامبر و اهل بیت مطهرش و درزمان غیبت امام معصوم با ولی فقیه ملازمت داشته و از سیره و روش آنان پیروی می کنند در زمره نجات یافتگان خواهند بود » .

خطیب جمعه زنجان در ادامه افزود : یک چنین مضامینی را حضرت امام هادی علیه السلام در دعای زیارت جامعه کبیره خود نیز آورده اند .آن حضرت در فرازی از دعای خود در باره پیامبر و اهل بیت مطهرش فرموده اند « هرکس از طریق شما برگشت از دین خارج شده است . هرکس ملازم امر شما شد به شما که خاصان حق هستید ملحق گشت . وهرکس در حق شما مقصر شد محو و باطل گردید . اهل بیت پیغمبر شما نمود کامل حق هستید . حق در خانه شما است . راه شما حق است . و آنانی که راه شما را بروند حق هستند » . برادران و خواهران نماز گذار امتیاز من و شما این است که همواره می گوییم ای اهلبیت پیغمبر ما باشماییم و با غیر شما نیستیم . از دشمنان شما بیزار بوده با آنان  نیستیم . نه تنها به دنبال دشمنان شما نمی رویم بلکه از آنان تبری می جوییم . و این معیار واقعی امام شناسی و ولایتمداری است . خوب است در این ماه خود را محک بزنیم و ببینیم چقدر در راه مشخص شده از سوی اهل بیت رسول خدا قرار داریم . چقدر از دستوراتشان تبعیت کرده و عمل می کنیم . اگر با آنان ملازمت داریم خوشحال باشیم و به درگاه خداوند شکر گزار باشیم . وگرنه اگر خدای ناکرده از آنان پیشی گرفته یا از آنان فاصله گرفته ایم در اعمال خودمان تجدید نظر کنیم . در تاریخ آمده است که در زمان فتح مکه ابوسفیان خواست با پیغمبر دیدار کند . عباس عموی پیغمبر به ابوسفیان امان داده به نزد پیغمبر می رفتند . یکی از مسلمانان تند رو مانع رفتن شد و خواست کار ابوسفیان را یکسره کند . جمعی مانع شده گفتند تا نظر پیامبر چه باشد . پیامبر مانع این عمل شد  و فرمود « خداوند فرموده اند که حتی دشمن وقتی امان خواست تا سخنان حق را بشنود باید به او امان داد و پس از گفتگو اورا به مکان امن هدایت کرد » . چیزی نگذشت در زمان بعد از پیامبر همان کسی که قصد کشتن ابوسفیان را داشت برای بیعت گرفتن از امیر مومنان علیه السلام برای خلیفه اول در مقابل امیر مومنان ایستاد و حتی در خانه امیر مومنان را به آتش کشید . و این نمونه بارز از کسی است که از پیامبر و اهل بیتش فاصله می گیرد . در تاریخ انقلاب ایران هم دیده ایم افرادی همانند منافقین را که ضد امپریالیست بودند .  ولی امروزه زیر بلیط ا مپریالیسم قرار گرفته در دامان معاندین انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران زندگی کرده نوکری آنان را می کنند .

امام جمعه زنجان در بیان مناسبتها سالروز تشکیل بسیج سازندگی به فرمان مقام معظم رهبری را در خور توجه دانست و خاطر نشان کرد : بعد از پیروزی انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران حضرت امام ( ره ) برای رساندن پیام انقلاب به گوش محرومان ورفع محرومیت از مناطق روستایی طی فرمانی تاسیس جهادسازندگی را صادر فرمود . این نهاد پس از تاسیس در مدت بیست و پنج سال خدمات ارزشمندی برای آبادی روستاها ارائه وعملکرد بسیار درخشانی در رفع محرومیت از مناطق روستایی از خود برجای گذاشت . اما بعد از بیست و پنج سال بنا به مصلحت و هم افزایی نهاد جهاد سازندگی با وزارت کشاورزی ادغام شدند .  بعد از ادغام جهاد سازندگی با وزارت کشاورزی امام المسلمین مقام معظم رهبری دیدند هنوز در کشور برخی مناطق محرومی وجود دارد که با مکانیزم موجود نمی توان در آنها رفع محرومیت نمود . لذا در هفدهم اردی بهشت سال 79 دستور تاسیس بسیج سازندگی را برای رفع محرومیت از مناطق محروم کشور صادر فرمودند . الحمد الله این نهاد از بدو تاسیس تاکنون اقدامات شایسته ای را در رفع محرومیت از مناطق محروم کشور خصوصا در استان زنجان انجام داده است . هجدهم اردی بهشت امسال مصادف است با سالروز تولد یکی از قهرمانان کربلا یعنی حضرت علی اکبر علیه السلام . این روز در تاریخ جمهوری اسلامی به عنوان روز جوان نامگذاری شده است . اینکه کشور ما کشوری جوان بوده واز نیروی جوان برخوردار است باید شکرگزار باشیم . جا دارد مسئولین نظام از این نیروی جوان ولایی در کشور به نحو مطلوبی برای اداره امور کشور استفاده نمایند . همچنین در هجدهم اردی بهشت ماه سال 61 به فرمان حضرا امام ( ره ) با مجاهدتها و رشادتهای نیروهای ارتش و سپاه پاسداران انقلاب هویزه ازمحاصره و اشغال رژیم بعثی عراق آزاد شد . و این روز را باید به عنوان یکی از روزهای غرورآفرین و افتخار آمیز در دوران دفاع مقدس همواره در خاطر داشته باشیم .

آیت الله خاتمی با اشاره به روز بیماریهای خاص و روز هلال احمر بر توجه بیشتر خیرین به موسسات خیریه در خدمت بیماریهای خاص اظهار داشت : مقام معظم رهبری اخیرا به مناسبت روز کارگر مطالبی را بیان فرموده اند که فرازهایی از سخنان رهبری عزیز نظام را باهم مرور می کنیم . معظم له فرمودند « جامعه کارگری بایستی احساس تکریم بکند . احساس احترام بکند . احساس کند که قدر او دانسته می شود . قدر کار او دانسته می شود . اگر این بوجود آمد آنوقت خستگی از کار ، بی حوصلگی نسبت به کار و بی اعتنایی نسبت به کار دیگر وجود نخواهد داشت . خود اشتیاق و علاقه به کار هم مهم است . مسئله اول نفس علاقه و اشتیاق به کار است . این بایستی در جامعه ترویج پیدا بکند . کار به عنوان ارزش شناخته شود . کارگر وقتی می گوید من کارگرم احساس افتخار بکند » . مقام معظم رهبری با توجه به انتخابات پیش رو فرمودند « اولین مسئله در مردم سالاری دینی احساس تکلیف و وظیفه از جانب مردم است . مردم نقش آفرین هستند . تصمیم مردم معیار است . در مردم سالاری دینی این مردمند که برای تعیین سرنوشت خود وارد صحنه می شوند . از جمله نمودمردم در صحنه شرکت در انتخابات است . از فواید شرکت مردم در انتخابات به دنیا نشان می دهد که مردم پشتیبان و مدافع نظام هستند و این مبین اقتدار نظام است . حضور با اشتیاق مردم در انتخابات تعیین کننده است . زیرا هم مایه دلگرمی و فرصت برای خدمتگزاران خواهد بود و هم موجب یاس و نا امیدی دشمنان در طمع به انقلاب و نظام اسلامی ایران می گردد . نظام جمهوری اسلامی دست دشمن را از این کشور قطع کرده است . این کار کوچکی نیست . این کار خیلی بزرگی است . ببینید کشورهای نفت خیز تمام دارائیشان در اختیار بیگانگان است . بیگانه را راه می دهند تا بتوانند چند صباحی در قدرت باقی بمانند » .

نماینده مقام معظم رهبری در استان با بیان این تاکید رهبری نظام که می فرمایند « به مردم اصرار می کنم حتما در پای صندوقهای رای حاضر شوند . و به هر کسی که تشخیص می دهند رای بدهند . این باید اتفاق بیفتد . هرکس کشور را دوست دارد ، هرکس نظام را دوست دارد و هرکس امنیت را دوست داردباید وارد میدان انتخابات شود . بیایند پای صندوق و شر دشمن را ار ایران کم کنند » تاکید کرد  : بدانیم طبق تاکید مقام معظم رهبری حفظ حیثیت نظام جمهوری اسلامی بستگی به حضور مردم در صحنه دارد . شرکت در انتخابات تکلیف فردی است . انتظار این است که هم کاندیداها اخلاق را رعایت کنند . وهم طرفداران کاندیداها اخلاق را رعایت کنند . نسبت به تخریب یکدیگر اقدام نکنند . توجه و رعایت به قانون در تمام مراحل از جانب کاندیداها و طرفداران آنان همواره مد نظر باشد . رقیبان قبل از انتخابات رفیقان بعد از انتخابات شوند . در پایان هم شهادت تعدادی از مرزداران را گرامی میدارم و هم جان باختن تعدادی از معدن چیان استان گلستان را به بازماندگان و خانواده های آنان تسلیت می گویم . برای شادی روح تمامی شهیدان خاصه شهیدان مرزبان و روح معدن چیان جان باخته علو درجات را از درگاه خداوند مسئلت می کنم .

قبل از خطبه ها حجت الاسلام متین مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران استان زنجان با گرامی داشت روز عقیدتی سیاسی در سپاه پاسداران با طرح این پرشس که چرا زیارت قبر مطهر آقا امام حسین علیه السلام از نزدیک و دور از ثواب و پاداش  زیادی برخوردار است ؟ گفت : این همه پاداش برای زیارت امام حسین علیه السلام بخاطراین است که آن حضرت تمام وجود جود را برای حفظ و بقای دین اسلام فدا کردند . لذا برای این است که می گویند دین مبین اسلام نبوی الحدوث است و حسینی البقاء . بخاطر وجود این انگیزه دین مداری در امام حسین علیه السلام خداوند اراده فرمودند که نهضت حسینی برای همیشه باقی بماند و مردمان تا پایان تاریخ از بردن نام امام حسین لذت ببرند .  در عزای آن حضرت اشک بریزند و در تولد آن حضرت مسرور شوند .  امام حسین علیه السلام باید به عنوان یک الگوی خوب برای ما مایه تاسی درحفظ دین باشد . امروزه نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایران اسلامی با تاسی به امام حسین علیه السلام پاسداران واقعی دین اسلام و انقلاب و نظام جمهوری اسلامی هستند . سازمان عقیدتی در سپاه پاسداران شکل گرفت تا روحیه دین مداری ، شناخت کافی انقلاب و دستاوردهای انقلاب را درنیروهای سپاه ایجاد و تقویت کند . 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید