امروز پنج شنبه, 09 فروردين 1403 - Thu 03 28 2024

منو


بیانات در نماز جمعه مورخ 4 تیر 95

حضرت آیت الله خاتمی نماینده مقام معظم رهبری در استان و امام جمعه زنجان با توصیه و تاکید خود و نمازگزاران جمعه به رعایت تقوای الهی گفت :  چون در آستانه شب قدر قرار گرفته ایم در خطبه اول در باره این شب مطالبی را عرض می کنم . همه ما می دانیم و بارها نیز شنیده ایم که شب قدر شب احیا و دعا است .  ذات اقدس احدیت در قرآن شریف صریح و روشن می فرماید « ای پیامبر به بندگانم بگو اگر می خواهید خداوند به شما توجه کرده و حوائجتان برآورده گردد و مشمول فضل الهی قرار گیرید دعا کنید . اگر دعا نکنید انتظار توجه از خداوند تبارک و تعالی را نداشته باشید » . فضیلتی که برای احیای شب قدر است شب بیداری نیست . بلکه شب زنده داری است . یعنی فقط بیدار ماندن نیست بلکه برای عبادت کرد بیدار بماند . برای قرآن خواندن بیدار بماند. برای دعا کردن بیدار بماند . برای نماز مخصوصا نماز شب خواندن بیدار بماند . برای گفتن ذکر پروردگار بیدار بماند . پس خودمان را آماده کنیم . روایاتی در خصوص شب قدر از لسان مبارک حضرات معصومین علیهم صلوات الله برایتان قرائت کنم . در تقسیم بندی ها دعا جزء اعمال مستحبی است . اما در لسان قرآن و شارع مقدس اسلام دعا از جایگاه والایی برخوردار است . وجود مقدس خاتم الانبیاء محمد صلی الله علیه و آله فرمایند « دعا مغز عبادت است . دعا روح عبادت است . دعا جان عبادت است . هیچ انسان اهل دعا هلاک نمی شود . با دعا کردن راه ها و درهای ورود بلایا را ببندید . در هنگام عافیت و آسایش با دعا کردن خود را به خدا بشناسان که چون به سختی بیفتی شناخته شده درگاه خداوند خواهی بود » . حضرت امام صادق علیه السلام فرمایند « خداوند به حضرت داود فرمودند در زمان برخورداری از آسایش و عافیت مرا بخوان تا در زمان سختی تورا اجابت کنم » . ایضا از امام صادق علیه السلام است که فرموده اند « کسی که در زمان برخورداری از عافیت و آسایش اهل دعا باشد چون به سختی و گرفتاری افتد دعایش را به علت شناخته بودنش در درگاه خداوندی  زود اجابت خواهند نمود . برای دعای چنین شخصی در آسمان مانعی وجود ندارد . اما کسی که اهل دعا نباشد دعایش در زمان افتادن به سختی و گرفتاری به علت ناشناخته بودنش برای ملایک الهی دعایش سریع اجابت نخواهد شد  » . ان شاءالله با علم به اینکه به درگاه کریم ترین کریمان یعنی حضرت خداوندی می رویم با رعایت کامل آداب دعا در شب قدر از دعاکردن برای عزت اسلام ، سربلندی مسلمین ، نابودی کفر وتعجیل در ظهور حضرت ولی عصر ( عج ) غفلت نکنیم .  
امام جمعه زنجان در بیتان مناسبتها با ذکر این نکته که برای دعا کردن در شب قدر دیگران را بر خود مقدم بداریم افزود : در باره ضربت خوردن حضرت امیرالمومنین علیه السلام می توان گفت که گاهی مزاج جامعه عوض شده و ارزشها از یاد می رود . افراد بقدری در دیدگاه محدود می شوند که با همطراز قرار دادن شخصیتی مثل علی بن ابیطالب علیه السلام با معاویه و عمروبن عاص تصمیم می گیرند  اول ایمان آورنده به نبوت آخرین پیامبر الهی و کسی را که  در سایه جهاد او اسلام در جامعه گسترش یافته است آن هم با نیت تقرب به خداوند به شهادت می رسانند .  و برای اینکه با انجام این عمل پلید و نا پسند از ثواب بیشتری برخوردار شوند اولین شب قدر را برای اجرای این نقشه شوم انتخاب می کنند . نماد بارز چنین تفکر پلید و خطر ناک در جهان کنونی را در جبهه داعش و النصره می بینیم . اما بیستم ماه مبارک رمضان یاد آور واقعه ترور مقام معظم رهبری در بیستم ماه رمضان سال 60 توسط منافقین است . منافقین تصمیم به قتل معظم له که در آن زمان رئیس جمهور نظام اسلامی ایران بودند داشتند . اما خداوند با عنایت به انقلاب و نظام اسلامی و ملت ایران ایشان را حفظ فرمود تا در آینده بعد از حضرت امام ( ره ) کشتی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران را هدایت کند . و این واقعا جای شکرگزاری به درگاه خداوند را دارد . هفتم تیرماه یاد آور سالروز شهادت مظلومانه شهید بزرگوار آیت الله دکتر بهشتی و هفتاد دوتن از بهترین یاران و صدیق ترین خدمتگزاران انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران در سال 60 است . منافقین با حمایت همه جانبه دنیای استکبار جنایات زیادی را در ایران اسلامی مرتکب شده اند . هشتم تیر ماه مصادف است با سالروز بمباران شیمایی شهرستان سردشت ایران توسط رژیم بعث عراق در دوران دفاع مقدس در سال 66است . این روز در تاریخ به عنوان روز جهانی مبارزه با سلاح های شیمیایی و میکروبی نامگذاری شده است .
آیت الله خاتمی این سخن رهبری نظام را که می فرمایند « اتاق قرمان جهان نباید با دیکتاتوری  چند کشور غربی اداره شود . باید بتوان یک مشارکت دموکراتیک جهانی را درعرصه مدیریت بین المللی شکل داد و تضمین کرد . این است که نیاز همه کشورهایی که مستقیم و غیر مستقیم از دست اندازی چند کشور زورگو و سلطه طلب زیان دیده اندو می بینند  » را درخور توجه و تامل دانست و اظهار داشت : بیش از شصت سال است که عده زیادی از مردم مظلوم فلسطین به واسطه توطئه دولتهای استعماری انگلیس و استکباری آمریکا در حمایت از رژیم جعلی اسرائیل از خانه و کاشانه خود آواره شده اند . حد اقل حمایتی را که ما می توانیم از مردم مظلوم فلسطین داشته باشیم این است که اولا برای نابودی اسرائیل دعا کنیم . و در ثانی درآخرین جمعه ماه مبارک رمضان که روز جهانی قدس نامیده شده است با حضور گسترده در راه پیمایی حمایت معنوی از مردم بی دفاع فلسطین داشته باشیم . اخیرا هم شنیدیم که خاخام های یهودی فتوا داده اند که دولت غاصب اسرائیل می تواند آب مورد استفاده فلسطینیان را مسموم کند .
قبل از خطبه ها حضرت آیت الله حائری شیرازی با قرائت آیه سوم آیت الکرسی گفت : خداوند در این آیه ولایت را به ولایت الهی و ولایت طاغوت قسمت می کند . ولایت الهی هدایتگر از تاریکی و ظلمت به نورو روشنایی است  . و ولایت طاغوت هدایتگر از نور و روشنایی به ظلمت و تاریکی است . بدانیم که خداوند در ربوبیت ، در اولوهیت و در ملوکیت تقسیمی را بیان نفرموده است . پرسش اینجا است که چه فرقی بین ربوبیت ، اولوهیت و ملوکیت خدا با ولایت خدا است ؟ فرق این است که انسان چه بخواهد و چه نخواهد در جهان یک خدا ، یک پروردگار و یک پادشاه بیشتر نیست . زیرا در ربوبیت ، اولوهیت و ملوکیت اختیاری در کار نیست . اما در ولایت مسئله اختیار هست . چون اختیار هست لذا عده ای حسن اختیار می کنند . و عده ای نیز سوء اختیار می کنند . انسان در سایه تلاش و زحمت می تواند تحت ولایت خدا قرار گیرد . در غیر این صورت خواه نا خواه تحت ولایت طاغوت خود یا دیگران خواهد بود . چگونه است که بعضی از مردم ولایت خدا را قبول می کنند و بعضیها قبول نمی کنند ؟ این مسئله به قبل ازدین برمی گردد. زیرا خداوند برای هدایت بشر دو راهنما و دو حجت ظاهری یعنی انبیاء و اولیا و باطنی یعنی عقل را در طول هم  قرار داده است . اولین حجتی را که انسان با آن سروکار دارد حجت عقل است . وحجت عقل است که زشتی و زیبایی را تمیز می دهد . و اختیار از اینجا آغاز می شود . پس از دعوت پیامبر به دین اسلام آنانی که با عقل به زیبایی رسیده بودند با عشق و ارادت به سوی دین پیامبر آمدند . عموما نیز در راه دین شهید شدند .
سخنران قبل از خطبه ها با طرح مسئله غدیر اظهار داشت : با معرفی حضرت علی علیه السلام در غدیر به عنوان جانشین وامام برحق جامعه بعد از پیامبر به امر خداوند توسط خود پیامبر، افرادی حجت عقلشان به زیبایی نرسیده و با نیت نابود کردن دین اسلام ظاهرا مسلمان شده و نسبت به علی علیه السلام بواسطه کشته شدن نزدیکانشان در جنگها به دست حضرت کینه داشتند تحت ولایت طاغوت قرار گرفته و از ولایت الهی خارج گشتند .  این نکته مهم را نیز بدانیم اگر ایمان که پاک کننده  شرک در انسان است ، نماز که از بین برنده تکبر در انسان است ، روزه که اخلاص دهنده به انسان است ، زکات که رشد دهنده اقتصاد انسان است ، حج که تقویت کننده دین انسان است ،  جهاد که بالا برنده عزت اسلام است ، امر به معروف که تربیت کننده عامه مردم است و نهی از منکر که ادب کننده سبک سران و مغروران است اگر در سایه ولایت الهی باشند سازنده اند . زیرا جامعه را از ظلمت و تاریکی به سوی نور و روشنایی می برند . و اگر تحت ولایت طاغوت باشند مخرب خواهند بود . زیرا جامعه را از نور به ظلمت سوق مدهند . امروز اگر داعش با جهاد کردن اسلام هراسی را موجب می گردد برای این است که تحت ولایت طاغوت قرار گرفته است .  

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید