امروز سه شنبه, 04 ارديبهشت 1403 - Tue 04 23 2024

منو


بیانات در خطبه های نماز جمعه مورخ 28 خرداد 95


نماینده ولی امر مسلمین در استان و امام جمعه زنجان با توصیه و سفارش نماز گزاران به رعایت تقوای الهی گفت : ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای کسب تقوا می باشد . زیرا روزه ضریب خلوص در انسان را ارتقاء می دهد . خانم فاطمه زهرا سلام الله علیها در خطبه فدکیه خویش فرموده است « خدای تبارک و تعالی روزه را برای تثبیت اخلاص قرار داده است » . بعضا این سئوال از سوی جوانانی که در فکر خودسازی هستند مطرح می گردد که برای ازدیاد اخلاص ور وجود انسان چه باید کرد ؟ از جمله تاکیدات آمده در بیان معصومین در رابطه با ازدیاد و ریشه دار شدن اخلاص در وجود آدمی همانا سخن خانم فاطمه زهرا در خطبه فدکیه است که فرمودند روزه گرفتن . چون کسی که بینی و بین الله در خلوت و در جلوت چهار چوب روزه و روزه داری را رعایت می کند مبین اخلاصی است که در عمل دارد .  ماه مبارک رمضان از این جهت بهترین فرصت برای کسب تقوا است زیرا در این ماه برای انسان روزه دار زمینه تلاوت قرآن ، استغفار ، دعا خواندن ، اهمیت دادن به نماز اول وقت و نماز شب ، انفاق و دستگیری از نیازمندان بیشتر فراهم است . انشاءالله همه ما از لحظات این ماه برای کسب تقوای الهی حد اکثر استفاده نماییم .
آیت الله خاتمی در ادامه با گرامیداشت سالروز میلاد خجسته کریم اهل بیت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام افزود : با توجه به اینکه در آستانه ولادت امام مجتبی علیه السلام قرار گرفته ایم . لذا در خطبه اول این هفته دربیان فضایل آن امام بزرگوار مطالبی را عرضه می دارم  . آن حضرت در بین دیگر معصومین از مظلومیت خاصی برخوردار است . زیرا زمان ولادت با سعادت آن حضرت در ماه مبارک رمضان واقع شده است و نمی توان مجلس جشن در خوری برپا نمود . و شهادت آن حضرت نیز با مصادف شدن  با سالروز رحلت جانسوز جدش پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و تحت الشعاع عظمت  مصیبت بزرگ رحلت پیامبرقرار گرفته است . تعابیر پیامبرصلی الله علیه و آله در باره سبط اکبر یعنی امام مجتبی علیه السلام آمده در کتب اهل سنت و شیعه مبین عظمت شخصیت آن امام همام دارد . وجود مقدس مولای باتقوایان حضرت علی علیه السلام فرمایند « روزی پیامبر اکرم وارد منزل ما شد . با بغل کردن فرزندمان حسن و فشردن او به سینه مبارکش به او اظهار لطف ومحبت فرمودند . سپس خطاب به حسن فرمودند پدر و مادر من فدای توباد هرکس بامن دوست است با این فرزندم هم دوست باشد » . من می خواهم در یازدهمین روز از ماه مبارک رمضان از طرف خودم و تک تک شما روزه داران حاضر در نماز جمعه اعلام کنم که یا رسول الله ما از روزی که به دنیا آمده وازروزی که لب به سخن گشودیم  الحمدالله محبت به تو و محبت به اهل بیت مطهرت از جمله محبت به فرزندانت امام حسن و امام حسین سلام الله علیهم اجمعین بزرگترین و ارزشمند ترین سرمایه عمرمان بوده است . پیامبر در بیان دیگری فرموده اند « حسن پسر من است . فرزند من است . و از من است . حسن نور چشمان من است . حسن نور و روشنایی قلب من است . حسن میوه دل من است . و او آقای جوانان اهل بهشت است . و حجت خداوند برای امت من است . امر و دستور او امر و دستور من است . سخن او سخن من است . هرکس از او تبعیت کرده و در راهی که او ترسیم کرده حرکت کند از من است . و هرکس از او نا فرمانی  نماید از من نخواهد بود . فرزندم حسن تجسم عینی عقل است » .
خطیب جمعه زنجان با کریم اهل بیت خواندن امام حسن تصریح نمود : البته اهل بیت رسول خدا همه کریم هستند . اما امام مجتبی علیه السلام در کرامت نسبت به دیگر اهل بیت از ویژگی برجسته تری برخوردار است . آن حضرت از جمله اولین نفر هایی است که خانه ای از خود را با تمام امکانات به پذیرایی از مهمانان ، غریبان و رهگذران اختصاص داده بود . در تاریخ آمده است که امام مجتبی علیه السلام دوبار تمام اموال خود را در بین فقرای جامعه تقسیم فرمودند . علاوه بر این سه بار نیز نیم اموال خود را در بین فقرا تقسیم فرموده اند . پدرش حضرت علی علیه السلام می فرمایند « کرم ، بخشش و سخاوت از خلقیات و ویژگیهای پیامبران است . دین هما نند درختی است که اصل و ریشه آن یقین است . شاخ و برگ درخت دین تقوای الهی است . نورانیت و سرسبزی درخت دین حیا است . و میوه این درخت بخشش و سخاوت است . و سخاوت باعث ایجاد محبت در جامعه می گردد . بیشتر اهل بهشت از سخاوتمندان هستند » .  مومنین و مومنات حاضر در نماز جمعه حال که خود را محب امام حسن مجتبی می دانیم بیاییم در این ماه مبارک رمضان با الگو قرار دادن سیره آن امام همام در فکر فقرای جامعه ودر فکر گرفتاران جامعه نیز باشیم . ضمن پرهیز از اسراف سفره های افطاری خود را عمومیت بیشتری ببخشیم . زمینه حضور فقرا بر سفره های افطاری خود را فراهم کنیم . با شرکت درکمک نقدی به ستاد دیه در آزاد کردن  زندانیان جرایم غیر عمدی و افرادی که فقط به خاطر مشکلات مالی در زندان هستند نقش آفرینی کنیم . پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمایند « هرکس فرزندم امام حسن را در قبرستان بقیع زیارت کند خداوند به او بر پل صراط که قدمها لرزان است ثبات قدم عنایت خواهد فرمود » .
نماینده مقام معظم رهبری در استان در بیان مناسبتها سی و یک خرداد سالروز اعلام عدم کفایت سیاسی بنی صدر رئیس جمهور وقت نظام جمهوری اسلامی ایران از سوی مجلس شورای اسلامی در سال 60 و سالروز شهادت استاد بسیجی ، عبد صالح پروردگارو معلم ولایتمدارشهید دکتر چمران را از روزهای مهم تاریخی در نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و تاکید کرد : فرمایشات راه گشا و مهم امام مسلمین مقام معظم رهبری در جمع مسئولین کشور باید به عنوان نقشه راه مورد توجه و تامل همگان علی الخصوص مسئولین نظام قرار گیرد . حضرت آقا در  مباحث اخلاق و ایمان استفاده حد اکثری از ظرفیت ماه مبارک رمضان  تاکید و فرمودند « اگر ایمان و تقوا نباشد در جاهای سخت انسان کم می آورد . اما با وجود ایمان و تقوا در سخت ترین و دشوارترین جاها طبق تاکید قرآن کریم آنجا که می فرماید (کسانی که تقوای الهی داشته باشند یقینا با برخورداری از یاری خداوند از بن بستها خارج خواهند شد ) دچار مشکل نخواهد شد . حضرت آقا در ادامه فرمودند « دشمنان اصلی اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران امروزه دنیای استکبار با کدخدایی آمریکا و صهیونیزم با سرکردگی رژیم جعلی اسرائیل است . طراحی دشمنان از بین بردن توانمندیهای جمهوری اسلامی ایران است . و اگر نتوانند از رشد این توانمندیها جلو گیری خواهند کرد . ما در چند مسئله دارای توانمندی هستیم . بهتر است اول توانمندیهای خود را بدانیم . بعد از آنها مواظبت کنیم . مطمئن باشیم که با داشتن این توانمندیها در مقابل دشمن خواهیم ایستاد .  اولین توانمندی در جمهوری اسلامی نسل جوان است . که طرف مقابل یعنی دشمن از همه امکانات خود به ویژه فضای مجازی استفاده می کند تا ایمان اسلامی نسل جوان و نسل های بعدی جامعه ما را  متزلزل کند . بنا بر این باید برای حفظ و عمق بخشی به ایمان اسلامی در جامعه به عنوان یکی از زمینه های اقتدار اهتمام ویژه ای داشته باشیم . دومین توانمندی جمهوری اسلامی پیشرفتهای علمی است . طرف مقابل به شدت مخالف پیشرفت علمی در ایران است . لذا برای متوقف کردن آن به ترور دانشمندان کشور نیز متوسل می شود . آنان برای مقابله با پیشرفت علمی حتی از ابزارهای خیانت آمیز و ممنوع همچون بد افزارها و ویروسهای اینتر نتی استفاده کردند . توانمندی بعدی توانمندی اقتصادی و قدرت دفاعی بازدارنده است . اگر امروز با ما برمیز مذاکره می نشینند به خاطر آگاهی از قدرت دفاعی بازدارنده ما است . جوان بودن کشور نیز از دیگرتوانمندیهای اساسی است . جمعیت جوان نعمت بسیار بزرگ و مهمی است . و مسئولان دولتی باید با برنامه ریزی صحیح در جهت افزایش جمعیت جوان کشور حرکت کنند . لذا برای حفظ این توانمندیها باید حصارامنی ایجاد نمود » .
امام جمعه زنجان خطاب به جوانان اظهار داشت : طبق تاکید مقام معظم رهبری اینکه بعضا گفته می شود که ما ستیز با آمریکا را آغاز کرده ایم نا درست است . زیرا این آمریکا بود که از بدو پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران  ستیز و دشمنی با ایران را آغاز کرد . به فرض ما با آمریکا در ستیزیم با فرانسه ، کانادا ، آلمان ودیگر کشورهای قرار گرفته در اردوی استکبار که در ستیز نبودیم .پس آنها چرا با ما دشمنی می کنند ؟ این بیان کننده این مهم است که جبهه واحد استکبار چون می بیند جبهه دیگری در مقابلش با تفکر دین و مردم سالاری دینی با پرچمداری جمهوری اسلامی ایران ارز اندام می کند لذا پیوسته با ما در ستیزند . مادامی که آنها بر باطل بودن خود و ما بر حق بودن خود هستیم هیچ گاه سازش بین این دو جبهه امکان پذیر نخواهد بود . بدانیم که به مجامع بین المللی نمی توان اعتماد کرد . زیرا اخیرا شاهد بودیم که سازمان ملل دولت سعودی را با آن همه جنایتش در یمن از لیست ناقضان حقوق بشر حذف و اسرائیل این مظهر تروریست در دنیا را نیز به عنوان دبیر مبارزه با تروریسم در جهان انتخاب می کند . و این جای تاسف بسیار دارد .  لذا در مقابل چنین دنیایی که قانون جنگل برآن حاکم است باید همه باهم ، دست در دست هم ، با اتکال به پروردگار ، پشت سرامام مسلمین برای ساختن ایرانی آباد ، ایرانی آزاد و ایرانی مستقل ضمن حفظ توانمندیهای نظام جمهوری اسلامی ایران بدون کوچکترین اعتماد به دشمن بر پای خود محکم بایستیم .
قبل از خطبه ها حضرت آیت الله سید محمد حسینی زنجانی با محور قرار دادن بحث امامت و ولایت گفت : نبوت زمانی کامل می گردد که ولایت و امامت به آن متصل گردد . زیرا امامت ادامه و دنباله نبوت است . بر همین اصل هم هست که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله این همه بر مسئله غدیر ، بر مسئله ثقلین و دیگر آیات قرآنی مرتبط تاکید دارند . با این همه تاکید پیامبر بر امر امامت و ولایت سوال اینجا است که چرا مردم در صدر اسلام حضرت علی علیه السلام را تنها گذاشته و از صحنه حذف کردند ؟ یکی از دلایل نا آگاهی مردم زمان بود . لذا عده ای با لباس اسلام وارد شده و با استفاده از نا آگاهی اغلب مردم امامت را به خلافت تبدیل کردند . این است که قرآن خطاب به مسلمانان تاکید می کند که از دشمن داخلی بیشتر از دشمن خارجی در هراس باشید . پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمایند « من از فقر امت من نمی ترسم بلکه از سوء تدبیر یا بد برنامریزی امتم می ترسم » . با توجه به این تاکید پیامبر عظیم الشان باید برای جلو گیری از ایجاد خلل  در برنامه ریزی زندگی به گونه ای عمل کنیم که هم معاش ما و هم معاد ما تامین گردد. ایضا حضرت پیامبرفرمایند « من از دشمنان مومن و مشرک امتم نمی ترسم بلکه از دشمنان منافق امتم می ترسم . زیرا با لباس اسلام وارد شده  و تلاش در محو اسلام خواهند کرد » . پس وظیفه این است برای آگاه شدن تلاش کرده و یا از انسانهای آگاه به مسایل دینی بهره برگیریم تا دچار سوء تدبیر نگردیم . بدانیم که رشد اسلام حقیقی در جامعه با عترت پیامبر و قرآن امکان پذیر است .



نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید