امروز جمعه, 31 فروردين 1403 - Fri 04 19 2024

منو


بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1395/2/10

حضرت آیت الله خاتمی نماینده ولی معظم فقیه در استان و امام جمعه زنجان بعد از توصیه و سفارش خود و نمازگزاران به رعایت تقوای الهی گفت : درآستانه رخداد بزرگ حیات بشریت یعنی بعثت خاتم الانبیاء محمد صلی الله علیه و آله قرار گرفته ایم . هم ولادت این بزرگوار و هم بعثت آن حضرت از رخدادهای بزرگ و از نعمتهای بی بدیل حیات بشریت می باشد . زیرا خداوند در قرآن می فرمایند « به درستی که خداوند بر مومنین منت گذاشت و از بین خود آنها پیامبری را  مبعوث نمود » . معروف و مشهور اولین آیاتی که در غار حرا بر پیامبر نازل شده آیات اول سوره علق است .  در فرصت کوتاه در اختیار پیام اولیه دعوت  پیامبر را عرض می کنم . پیام اول اینکه شروع هر کاری را اگر خواستار برکت و کمال پس از انجام آن را داریم باید با نام پروردگار آغاز کنیم . دومین پیام اینکه آغاز دین اسلام با خواندن بوده است . زیرا خداوند بر پیامبر در هنگام بعثت امر می کند که بخوان نام پروردگارت را . سومین پیام اینکه خدا خالق و آفریننده جهان هستی است .  و رفیع ترین قله آفرینش جهان هستی خلقت انسانی است که پدیده های آفرینش برای او و در خدمت او است . انسانی که خداوند او را از خون بسته آفریده است . پیام چهارم اینکه مجددا خداوند پیامبرش را به امر خواندن تاکید میکند . آنهم زمانی که جهل و نادانی از درو دیوار شبه جزیره حجاز می بارید  . طبق مطلب آمده در تاریخ زمانی که پیامبر خاتم مبعوث شد در کل شبه جزیره حجاز آن وقت از شمال تا جنوب یعنی از فلسطین و سوریه و لبنان و اردن امروزی گرفته تا یمن و یمامه و عربستان فقط ده نفر سواد خواندن و نوشتن داشتند و هفت نفر هم فقط خواندن می دانستند . پیام پنجم دین اسلام از آغازین روزها رمز مانایی و ماندگاری علم  ، معارف الهی و آموزه های دینی تمامی انبیاء یعنی امر کتابت و نوشتن بود . اگر کتابت و نوشتن را از تاریخ بشریت پاک کنیم جز ظلمت ، جز جهل و جز نادانی هیچ عزت و افتخاری برای جامعه بشریت باقی نمی ماند . پیام ششم  مبارزه با جهل و نادانی است . چون خداوند خود به عنوان اولین معلم با جهل و نادانی مبارزه می کند  . و پیامبران را نیز به عنوان معلمان جامعه انسانی مامور به مبارزه با جهل و نادانی می کند .  پس جایگاه و منزلت معلم همان جایگاه و منزلت انبیاء است . امام مسلمین اخیرا در این رابطه فرمودند « در کنار علم آموزی تربیت و مربی بودن و هدایت انسانها از وظایف مهم معلمان است » .  جای تاسف دارد در جامعه ای که روح دین و رسالت پیامبرش اهمیت دادن به علم آموزی و مبارزه با جهل و نادانی است کسی پیدا شود و بگوید من پیرو دین اسلام هستم ولی  سواد خواندن و نوشتن و حتی سواد خواندن قرآن کتاب دینم را ندارم  . و این تلنگری بزرگی است . شایسته جامعه اسلامی نیست .
خطیب جمعه زنجان در بیان مناسبتها در باره دهم اردیبهشت روز ملی خلیج فارس تصریح کرد :  بعد از پیروزی انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران به عنوان یک الگو برای کشورهای منطقه و مردم مستضعف در دنیا ، دشمنان احساس خطر کرده با انواع توطئه ها  و کارشکنیها از قبیل کودتا ، تحریک قومیتها و تجهیز گروهکهای ضد انقلاب سعی در ایجاد مشکلاتی پیش پای جمهوری اسلامی ایران کردند . یکی از این توطئه ها این بود که با خلیج عربی خواندن  خلیج فارس خواستند در مقابل غرور ملی و هویت دینی ملت ایران توطئه چینی نمایند  . و این در حالی است که از لحاظ حقوقی هیچ سندیتی ندارد . لذا باید در عین هوشیاری و آگاهی بدانیم که طرف مقابل ما خیلی نانجیب است . زیرا از هر بهانه ای برای ایجاد توطئه و دل مشغولی ما استفاده می کند . اما بر اساس قدیمی ترین مستندات تاریخی این خلیج همواره خلیج فارس بوده و برای همیشه هم خلیج فارس خواهد بود . این روز یعنی دهم اردیبهشت  یاد آور یکی از روزهای پر افتخار در دوران هشت ساله دفاع مقدس و روز آغاز عملیات غرور آفرین الی بیت المقدس در سال 61 است . عملیاتی که به عنوان نقطه عطف  در مسیر دفاع رزمندگان نظام جمهوری اسلامی ایران  محسوب می گردد . همچنین در چنین روزی در سال 1975 میلادی آمریکا در جنگ بسیار وحشیانه ، بسیار جنایتبار و بسیار ننگینش علیه دولت و مردم ویتنام شکست مفتضحانه ای را متحمل شد . و این نشان داد که آمریکا دارای رشد بادکنکی است . آمریکا غیر قابل شکست نیست . و امروز این واقعیت را مقاومت ملت سرافراز و بزرگ ایران اسلامی و مقاومت کشورهای جبهه مقاومت در مقابله با آمریکا یی که ماهیتش جز قتل و غارت نیست و همواره آتش بیار توطئه ها و فتنه ها در دنیا است بر مردم دنیا اثبات کرده است .
امام جمعه زنجان یازده اردیبهشت روز جهانی کار و کارگر را مورد توجه قرار داد و خاطر نشان کرد  : در روزهای آغازین بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گروهکهای ضد انقلاب خاصه گروهک کمونیستی با شعار حمایت از کار و کارگر قصد و نیت توطئه در اول روز ماه می میلادی روز جهانی کاروکارگر را داشتند .  اما حضرت امام  ( ره ) با اقدامی عالمانه طوری آنان را خلع سلاح فرمود که درنوع خود بی نظیر است . حضرت امام با بیان دستورات اسلام در اهمیت  و جایگاه کاروکارگر ، قداست کاروکارگر در اسلام و ارزشی بودن نفس کاروکارگر در اسلام فرمودند « عالم عالم کار و کارگری است . خدای تبارک و تعالی مبدا کار و کارگری است » . این روز را به تمام کارگران ایران اسلامی تبریک می گویم . مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند « هرکسی در جامعه به کاری مشغول است به این معنا کارگر است . کارهای تولیدی ، کارهای خدماتی ، کارهای مدیریتی ، کارهای علمی اینها همه کارگرند . یک مدیر هم در کار مدیریتی خود کارگر است . یک استاد دانشگاه ، یک استاد حوزه علمیه ، یک دانشجو ، یک طلبه کسانی که این کارها را می کنند کرگرند . کارهای دینی ، کارهای تبلیغاتی به این معنا همه کارگرند . کار برکت است . کار سازنده خود انسان و سازنده جامعه است . بیکاری ، تنبلی ، وقت گذرانیهای بیجا و بیمورد ، هدر دادن نیروی جوانی ، نیروی فکری ، نیروی بدنی مذموم است . ضد ارزش است . به همه توصیه می کنم هرکس هرجا که هست کار کند . کیفیت کار را بالا ببرد . حق کار را ادا کند . یکی از بندهای مهم سیاست اقتصاد مقاومتی بطور حقیقی و واقعی این است که کارگران احساس مسئولیت بکنند . کارگر و کارفرما مکمل یکدیگرهستند . جنسی که مشابه داخلی دارد از تولیدات خارجی استفاده نشود . از واردات اجناسی که مشابه داخلی دارد پرهیز شود . هدف اصلی نظام اسلامی رسیدن به تمدن اسلامی است . البته جاده صاف نیست . از پستی و بلندی برخوردار است . پستی و بلندیها عده ای دشمنان قسم خورده و عده ای منفعت طلب داخلی هستند . البته ما دشمن داریم . دشمن دارد دشمنی می کند . مانع ایجاد می کند . در راس دشمنان ما آمریکا و صهیونیزم  اخلال می کنند . روی کاغذ می نویسند که بروند با بانکهای ایران معامله کنند . اما در عمل جوری در دل بانکها هراس می اندازند ، ایران هراسی می کنند ، می گویند ایران یک کشور تروریست است . خودشان ازهمه تروریستها بدترند . به تروریستهای نام و نشان دار کمک کرده و می کنند  » .
آیت الله خاتمی با اشاره به انتخابات دور دوم نمایندگان مجلس شورای اسلامی در شهر و استان زنجان اظهار داشت : ان شاءالله مردم با حضور با شکوه خود نمایندگان مجلس را انتخاب خواهند کرد . اما اگر کاندیداهای محترم تا امروز با هم رقیب بودند از فردا با اعلام نتیجه انتخابات توسط مجریان و ناظران امر انتخابات این رقابت باید به رفاقت تبدیل شود . کسانی که اکثریت رای را آورده اند خداوند را شاکر باشند که مسئولیت خدمت به مردم شامل حالشان شده است . و کسانی که رای نیاورده اند بدانند که بار عظیمی از دوششان برداشته شده است . منتخبین بدانند گرچه ظاهرا نماینده مردم زنجان و طارم هستند اما درواقع نماینده هشتاد میلیون ایرانی هستند . انشاءالله نمایندگان منتخب حساسیت شرایط منطقه را مورد توجه قرار دهند . به شرایط اقتصادی جامعه توجه بکنند . به نیاز جامعه به وحدت و همدلی توجه داشته باشند .  تا همه باهم پشت سر امام مسلمین دست در دست یکدیگر برای ساختن ایرانی آباد ، مستقل و گل سر سبد کشور های منطقه تلاش و کوشش کنیم . آخرین مطلب در باره دزدی ، غارت و عهد شکنی آشکار آمریکا در توقیف داراییهای  ایران است . البته ما هیچوقت به آمریکا اعتماد نداشتیم . در ایران اسلامی نمی توان فرد عاقل ، متدین و وطن دوستی را یافت که بگوید آمریکا قابل اعتماد است . زیرا در این سالهای بعد از انقلاب بارها و بارها بدعهد بودن ، پیمان شکن بودن   و غیر قابل اعتماد بودن  و آمریکا را دیده ایم .  وقتی گفتن مرگ بر آمریکا شعاراصلی و اعتقادی ما است بدین معنا است که با گفتن مرگ بر آمریکا می خواهیم بگوییم که ما ضد ظلم هستیم . ما ضد استکبار هستیم . ما ضد قلدر مابی هستیم . تازمانی که خوی استکباری در آمریکا است و تا زمانی که ما به اسلام پایبند هستیم این روند ادامه خواهد داشت .
قبل از خطبه ها حجت الاسلام والمسلمین متین مسئول عقیدتی سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی زنجان با گرامیداشت سالروز شهادت شهید مطهری و روز عقیدتی سیاسی سپاه پاسداران گفت : گسترش اسلام در جوامع بشری امروز موجب بیم و هراس دشمنان شده است . اینگونه که مشاهده می گردد روزی خواهد رسید که ان شاءالله گلبانگ اذان یعنی شهادت به وحدانیت حضرت احدیت و شهادت به نبوت حضرت رسالت کل دنیا را با حکومت حاکمیت واحد خواهد گرفت . تلاش دشمن برای به انزوا کشانیدن اسلام امروزه موجب گسترش بیشتر اسلام در دنیا شده است . چند عامل در گسترش اسلام نقش اساسی دارند . یکی از این عوامل خواست و اراده ذات اقدس الهی است . زیرا طبق تاکید آمده در قرآن دین جهانی مورد نظر خداوند دین اسلام است . لذا کسی را یارای رویارویی با اراده خداوند نیست . عامل دوم جذابیت پیامهای گوناگون دین مبین اسلام است . که اگر موانع ایجاد شده به وسیله دشمنان  بر سر راه رسیدن این پیامها  به مردم برداشته شود خواهیم دید که حتی در قلب آمریکا مردم به اسلام خواهند گروید . زیرا بشریت امروز تشنه معنویت هستند . عامل سوم در گسترش اسلام در جوامع بشری فداکاری برای حفظ مکتب است . اگر دین اسلام دوام آورده برای این است که فدایی دارد . فدائیان اسلام در سه گروه عمده جا می گیرند . گروه اول از فدائیان اسلام یازده امام معصوم علیهم صلوات الله هستند که همه برای حفظ اسلام یا مستقیم توسط آدمها و یا غیر مستقیم با مسموم شدن به شهادت رسیده اند . سلسله جنبان این فدائیان سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام است .  گروه دوم از فدائیان اسلام علما و اندیشمندان هستند . زیرا اگر نبود فدایی شدن و تلاشها و مجاهدات  علما و اندیشمندان امروز اسلام در استان زنجان به مصلای نماز جمعه نمی رسید .

صوت خطبه اول  نماز جمعه مورخ 1395/2/10

صوت خطبه اول  نماز جمعه مورخ 1395/2/10

 

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید