امروز جمعه, 10 فروردين 1403 - Fri 03 29 2024

منو


بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1395/1/20


نماینده مقام معظم رهبری در استان و امام جمعه زنجان خود و نمازگزاران جمعه را به رعایت تقوای الهی توصیه و سفارش کرد و در باب اهمیت و جایگاه ماه رجب المرجب گفت : در آستانه ماه رجب المرجب ، ماه پالایش روح ، ماه رحمت و ماه مغفرت قرار گرفته ایم . ماهی که اولین روز آن مقارن است با سالروز ولادت با سعادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام . امام معصوم نمونه عملی و عینی مکتب است . امام معصوم در امام جامعه به عنوان کامل ترین الگوی مطلوب برای نیل به کمال  ، برای آدم شدن ، برای رسیدن به سعادت و برای انجام اعمال صالح مورد مقبول حضرت حق تعالی است . پس تلاش کنیم برای رسیدن به سعادت در مسیری قرار گرفته و حرکت نماییم که توسط حضرات معصومین علیهم صلوات الله تعیین گردیده است . مولای بیان حضرت علی علیه السلام فرمایند « شما عین ما نمی توانید باشید . اما با رعایت ورع ، جدیت و تلاش ، عفت و پاک دامنی و و سداد می توانید ما را کمک نموده و خود را به ما نزدیک گردانید » . که اگر این امر اتفاق بیفتد یعنی ما بتوانیم با انجام اعمال صالح خود را به حضرات معصومین نزدیک گردانیم مطمئن باشیم که از رحمت و رضای حق تعالی برخوردار خواهیم شد . به این واقعیت در قرآن کریم نیز تاکید شده است . آنجا که می فرماید « هرکس در راه خدا جدیت و تلاش کند خداوند او را به راه خود هدایت کرده و یاریش خواهد نمود  » . لذا باید سیره و روش زندگی فردی و اجتماعی امامان معصوم را خوب بشناسیم . حضرت امام باقر علیه السلام در مدت نوزده سال امامت خود یک نهضت بزرگ علمی را پایه گذاری نمودند . بعد از شهادت آن حضرت فرزندش حضرت امام صادق علیه السلام این کار بزرگ علمی ، فرهنگی ، فقهی و قرآنی را به کمال رسانیدند . امروز غنی ترین فقه برای زندگی در تمام ابعاد فقه شیعه است . اساس فقه شیعه قال الصادق و قال الباقر است . پس برخورداری امروز ما از مکتب غنی اسلام نتیجه زحمات ، تلاشها ، آموزش و تربیت این دو امام بزرگوار است . جابربن عبدالله انصاری از اصحاب خوشبخت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است . زیرا در شانزده سالگی برای ایمان آوردن به نبوت پیامبر با پدر خویش شرفیاب حضور پیامبر گردید . به همراه پدر در رکاب پیامبر  با دشمنان پیامبر جنگ کرد . پدرش در جنگ با دشمنان پیامبر به شهادت رسید . جزء یاران حضرت امیر مومنان علیه السلام بود . محضر امام مجتبی ، امام حسین ، امام سجاد و امام باقر صلوات الله علیهم را درک کرد . این انسان خوشبخت در آخرین روزهای عمر خود از حضرت امام باقر علیه السلام شنیدند که آن حضرت فرمود « یا جابر ما اهل بیت از هرچه که خداوند مقدر فرمایند راضی هستیم » .
آیت‌الله خاتمی در بیان مناسبت‌ها بیستم فروردین‌ماه سالروز قطع روابط سیاسی از جانب آمریکا با نظام جمهوری اسلامی ایران در سال 59 را موردتوجه قرار داده  تأکید کرد : این‌یک اصل موردقبول جهانی است . کشوری که اقدام به قطع روابط سیاسی می‌کند نشان از ضعف آن کشور و برخورداری از روحیه قلدرمابی و دیکتاتوری آن کشور است . آمریکا از زمان استقلالش تاکنون اگر هم از رشد و قدرتی برخوردار بوده رشد بادکنکی بوده است . زیرا با قلدری و زورگویی به این رشد رسیده است . برخورد آمریکا با ایران از بعد از تضعیف سیاست‌های استعماری انگلیس همواره قلدرمابانه و از روی زورگویی بوده است . اما با پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران جولان و میدان زورگویی و قلدری در ایران از آمریکا گرفته شد . این کار برای آمریکا گران و ناخوشایند آمد . لذا از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران با انواع توطئه‌ها برای ساقط کردن انقلاب و نظام جمهوری اسلامی تلاش کرد  . اما نه‌تنها نتوانست انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را در ایران ساقط کند بلکه با تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ایران در سیزده آبان ماه سال 58 توسط دانشجویان پیرو خط امام ابهت خود در ایران را شکست‌خورده دید . لذا در بیست فروردین سال 59 رابطه سیاسی خود را با نیت ضربه زدن به ایران اسلامی قطع کرد . حضرت امام ( ره ) در این رابطه فرمودند « ما هرگز داخل درهای بسته زندگی نمی‌کنیم . ولی این درها را نیز برای استعمارگران باز نمی‌کنیم . روابط خارجی ما بر اساس حفظ آزادی ، استقلال و حفظ منافع و مصالح اسلام و مسلمین است . آمریکا دشمن شماره یک مردم محروم و مستضعف جهان است . آمریکا برای سیطره سیاسی ، اقتصادی  فرهنگی و نظامی خویش برجهان و زیر سلطه بردن از هیچ جنایتی خودداری نمی‌نماید . او با آبادی مرسوم و با جنایات خود مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد . به جان مردم بی‌پناه می‌افتد و خون آنان را مانند زالو می‌مکد . گویی در جهان هیچ‌کس جز او و اقمارش حق حیات ندارند » .  این خط‌مشی و سیاست حضرت امام تا این تاریخ دقیق و بدون کم‌وکاست  در ایران اجراشده است . و ایران اسلامی تا این تاریخ باصلابت در مقابل سیاست‌های زورگویانِ آمریکا ایستاده است .
خطیب جمعه زنجان با اشاره به سالروز شهادت شهید آوینی که به نام روز هنر انقلاب اسلامی نامگذاری شده  و سالروز تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در باره روز فن آوری هسته ای اظهار داشت  : بحث دانش هسته ای در ایران از سال 85 به بعد مطرح شده است . اینکه آمریکا برای دشمنی خود با ایران و علت قطع رابطه با ایران را برخورداری ایران از دانش هسته ای مطرح می کند بهانه ای بیش نیست . خشم امروز آمریکا از ایران این است که آمریکا اصلا فکر نمی کرد که ایران بتواند بدون اتکا به قدرت آمریکا بر پای خود بایستد . اما ایران در بیست و دو فروردین سال 85 پس از به نتیجه نرسیدن گفتگو با کشورهای برخوردار از دانش انرژی هسته ای و غنی سازی اورانیوم مبنی بر فروش اورانیوم غنی سازی شده به ایران برای استفاده صلح آمیز از آن و استفاده در داروسازی ، در سایه تلاش و کوشش شبانه روزی و بدون چشم داشت دانشمندان جوان ایرانی همچون شهید شهر یاریها رسما به دنیا اعلام کرد که به دانش غنی سازی اورانیوم و دانش انرژی هسته ای دست یافته است . و این خشم آمریکا از ایران را دوچندان کرد . مقام معظم رهبری در این رابطه فرمودند « من مقاله ای را از یک روزنامه آمریکایی می خواندم که نوشته بود که ایران در مسئله هسته ای یک استثناء است . چین به دانش هسته ای رسید از که گرفت ؟ پاکستان به دانش هسته ای رسید از که گرفت ؟ هند به دانش هسته ای رسید از که گرفت ؟ اما ایران دانش هسته ای را از که گرفت ؟ هیچ کس در شرایطی که هم تحریم بود ، هم امکانات پیشرفته هسته ای را به ایران نمی دادند و هم با ایران مبارزه می کردند به دانش هسته ای دست یافت . دانشمندان جوان ما  در مقابل آنان ایستادند . پیش رفتند و نقشه دشمن را خنثی کردند » .
مدیر حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی استان زنجان قبل از خطبه ها با گرامیداشت سالروز شهادت شهید آوینی و روز هنر انقلاب اسلامی گفت : هنر مقوله ای است که همواره بازندگی بشری آمیخته بوده است . ولی هنر در انقلاب اسلامی یعنی حفظ ارزشها و کرامت انسانی به توجه به معنویات . شهید آوینی هنرش این بود که به بهترین وجه ممکن توانست با زبان هنر پیام انقلاب اسلامی را هم به مردم ایران و هم به مردم به دیگر نقاط دنیا صادر کتد . از ویژگیهای برجسته شهید آوینی این بود که برای صودر پیام انقلاب اسلامی شب و روز تلاش میکرد و زیاد متکی به زمان و وقت خاصی نبود . لذا برای همین است که سالروز شهادت این بزرگوار به عنوان روز هنر انقلاب اسلامی نامگذاری می گردد . شهید آوینی از بصیرت زیرکانه ای برخوردار بود . لذا از دسیسه های دشمنان آگاهی داشته برای مقابله با دسایس دشمنان برنامه خاصی هم داشت .  امتیاز ویژه دیگر شهید آوینی این بود که وی همواره هنر و ابزار هنر را در خدمت انقلاب اسلامی ، در خدمت اشاعه فرهنگ و معارف اسلامی و در خدمت ارزشهای انسانی قرار می داد  . و این همان ایده و تفکری  است که دشمنان ارزشها و معارف دینی از آن می ترسند . زیرا واقفند که هنر آمیخته با معارف و ارزشهای دینی تاثیر شگرفی در افکار عمومی جامعه می گذارد .

صوت خطبه اول

صوت خطبه دوم

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید