امروز جمعه, 10 فروردين 1403 - Fri 03 29 2024

منو


خطبه های نماز جمعه زنجان در تاریخ 94/12/28

باسمه تعالی
 خطبه های نماز جمعه زنجان در تاریخ94/12/28


حضرت آیت الله خاتمی نماینده ولی امر مسلمین در استان و امام جمعه زنجان با توصیه و سفارش خود و نمازگزاران به رعایت تقوای الهی گفت : عیسی بن مریم سلام الله علیه به در گاه خدا عرضه می دارد « خدایا مائده آسمانی برای ما نازل فرما که نزولش برای بزرگ وکوچک ما عید شود . مائده ای که برای ما آیتی باشد از آیات تو . روزی کن بر ما زیرا تو بهترین روزی دهندگانی » . آمده است که مولای باتقوایان حضرت علی علیه السلام روزی نشسته بود .شخصی وارد شد و هدیه ای به عنوان عیدی تقدیم حضرت کرد . حضرت پرسید این به چه مناسبتی است ؟ آورنده عرض کرد حضرت آقا امروز نوروز است واین عیدی نوروز است . حضرت فرمود باشد که هر روزمان عید باشد . زیرا هدیه از بزرگان به کوچکترها و یا از کوچکترها به بزرگترها همواره موجب خوشحالی انسان می گردد . روایتی است از خاتم الانبیاء حضرت محمد صلی الله علیه و آله که فرمودند « زمانی که ما به مدینه آمدیم اهل مدینه دوروز در سال را به عنوان روز عید به رسم جاهلیت جشن می گرفتند . از طرف خداوند این دوروز به روزهای خیرعید فطر و عید قربان  برایشان تبدیل شد . وقرار شد خارج از آداب جاهلیت این دوروز را جشن بگیرند » .
 خطیب جمعه زنجان در ادامه افزود : در روایتی دیگر آمده است شخصی از حضرت امام صادق علیه السلام پرسید ای پسر رسول خدا عید نوروز چیست که بعضیها برای برپایی آن اینقدر تلاش می کنند ؟ حضرت فرمودند « این روزی است که غیر عربها آن را گرامی می دارند . و در این روز به یکدیگر هدیه می دهند . نوروز روزی است که خداوند با بندگان برای عبودیت پیمان گرفت . و از بندگان پیمان گرفت که برای خدا شریکی نگیرند . از بندگان پیمان گرفت که به پیامبرام الهی ، به حجت های خدا در زمین و به امامان معصوم ایمان اورد ه و از آنان تبعیت کنند . نوروز اولین روزی است که خورشید در آن روز طلوع کرد . نوروز روزی است که ما توقع داریم در این روز منجی عالم بشریت حضرت ولی عصر ( عج ) در آن روز ظهور کند . و این روز روز قدرت اهل بیت پیامبر و روز امید شیعیان ما است . نوروز روزی است که عجم رسم این روز را حفظ کرده اند  و لی شما این روز را از یاد برده اید . این روز به عنوان اولین روز از سال ایرانی ها است » . همچنین آمده است روزتولد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله یعنی هفده ربیع الاول مصادف بود با اولین روز عید نوروز . و چه زیبا بیان می کنند مولای متقیان حضرت علی علیه السلام آنجا که می فرمایند « هر روزی را که انسان در آن روز به معصیت الهی مرتکب نشود عید است . یکی از رسمهای با ارزش نوروز صله رحم است . واین امر در دید و بازدیدها صورت می گیرد . تلاش کنیم این دیدوبازدیدها به محل فخر فروشی تبدیل نگردد.  
آیت الله خاتمی در بیان مناسبتها با اشاره به ملی شدن صنعت نفت در ایران در بیست و نهم اسفند سال 1329 خاطر نشان کرد : آمریکا در بیست و نهم اسفند سال 81به بهانه جمع کردن سلاح های غیر مجاز به کشور عراق حمله و اشغال کرد . واین درحالی بود که خود برای مبارزه با انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران با دادن انواع سلاح ها اعم از مجاز و غیر مجاز به عراق این کشور را وادار به جنگ با ایران کرده بود . آمریکا این کار را با دوهدف انجام داد . یکی اینکه به جمهوری اسلامی ایران هوشدار دهد که اگر صدام نتوانست در جنگ ایران را شکست دهد من هستم . دوم اینکه می خواست قدرت نظامی خود را به رخ کشورهای منطقه بکشد . البته باید گفت که صدام وصدامیان هم شایسته چنین مجازاتی بودند . اما آغاز سال 1395 را در روز یکشنبه داریم . در این رابطه جملاتی را از حضرت امام ( ره ) برایتان می خوانم . آن حضرت فرمودند « تحویل حال الی احسن الحال این است که ان شاءالله در این سال نو ما تغییرات روحی بدهیم . یعنی واقعا تحول برایمان حاصل بشود . همانطوری که سیره انبیاء علیهم السلام از اول تا آخر بوده که جنگ و صلحشان برای خدا است . ما هم باید همانگونه باشیم . امید واریم که ملت ما در این سال نو طوری که سیره انبیاء و اولیاء بوده است عمل کنند » .
امام جمعه زنجان حادثه مدرسه فیضیه قم در دوم فروردین سال 42 را درخور توجه دانست و تاکید کرد : این مدرسه هم از نظر فکری ، هم از نظر رهبری و هم از نظر هدایت خواستگاه انقلاب ، مهد انقلاب و پایگاه انقلاب بود . رژیم منحوس و معدوم پهلوی با هدف خاموش کردن فروغ هدایت و مرجعیت به این مدرسه یورش برده آن فاجعه را آنهم در روز شهادت حضرت امام صادق علیه السلام آفریدند اما نتیجه برعکس تصورات آنان رقم خورد . دوم فروردین یاد آور غرور آورترین روز در سال 62 برای ملت ایران خاصه خانواده های معزز شهدا ، جانبازان و رزمندگان دیروز ایران اسلامی می باشد . زیرا بعد از عملیات غرور انگیز الی طریق القدس که بخش عظیمی از مناطق اشغالی ایران از اشغال متجاوزان آزاد شد ، در این روز در سال 62 عملیات افتخار آمیز فتح المبین آغا ز شد . عملیاتی که نتیجه اش آزاد سازی دو هزار و دویست کیلومتر مربع ازخاک ایران درشمال خوزستان از اشغال نیروهای رژیم بعث عراق بود . در فرهنگ عمومی ایران اسلامی سالروز رحلت حضرت ام البنین سلام الله علیها به عنوان روز تکریم از مادران و همسران شهدا نام گذاری گردیده است . خوب حقیقتا باید مادران شهدا مورد تکریم قرار گیرند . زیرا شهدا در دامان پاک آنان تربیت یافته و به شهادت رسیده اند . اما نقش اثر گذار همسران شهدا که بعد از شهادت شوهرانشان در تربیت سالم و دینی یادگاران شهدا تلاش نموده اند نباید نادیده گرفته شود . نقش همسران شهدا بقدری است که خانه اکثر شهدا امروزه سنگر دفاع از انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران است .
 نماینده مقام معظم رهبری در استان در پایان اظهار داشت : قبلا هم در خطبه ها گفته ام اگر جوانان ما و مستشاران نظامی ما امروز در سوریه جنگ می کنند دلیلش این است که امروزخط اصلی مقاومت جمهوری اسلامی ایران در جنگ با دشمنان به ویژه رژیم صهیونیستی اسرائیل عراق ، سوریه ، نوار غزه ، جنوب لبنان و انصار الله یمن می باشد . زیرا اگر اینها نبود امروز باید در داخل کشور با دشمنان مبارزه می کردیم . اما سخنان امام  مسلمین همواره برای ما باید نقشه راه باشد .  بنا به تعبیر مقام معظم رهبری عامل شکل گیری و پیروزی انقلاب عمدتا دانشگاه خاصه حوزه با داشتن جایگاه معنوی ، فراگیر بودن و نقش مرجعیت بوده است . معظم له در دیدار اخیرش با فضلا و مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم فرمودند « عامل شکل گیری و پیروزی انقلاب عمدتا دانشگاه خاصه حوزه با داشتن جایگاه معنوی ، فراگیر بودن و نقش مرجعیت بوده است . « اگر حوزه علمیه قم نبود حرکت امام ( ره ) شاید به موفقیت نمی رسید . و این نشان دهنده نقش حوزه علمیه قم در شکل گیری و استمرار انقلاب است . اگر بخواهیم نظام اسلامی همچنان اسلامی و انقلابی بماند باید حوزه علمیه قم نیز باید انقلابی بماند . زیرا اگر حوزه علمیه قم انقلابی نماند نظام در خطر انحراف از انقلاب قرار خواهد گرفت » .

***




نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید