امروز پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403 - Thu 04 25 2024

منو


خطبه های نماز جمعه زنجان در تاریخ 94/12/21

حضرت آیت الله خاتمی نماینده مقام معظم رهبری در استان و امام جمعه زنجان خود و نمازگراران جمعه را به رعایت تقوای الهی توصیه و سفارش کردو گفت : در آستانه سالروز شهادت عصمت کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها قرار گرفته ایم . شخصیت این بانو را خدای بزرگ خیر کثیر و خیر پایان ناپذیر معرفی می کند . در منقبت آن حضرت آمده است که ابن عباس گوید ازامیر مومنان شنیدم که روزی پیامبر وارد منزل صدیقه طاهره شد . دید چشمان دخترش از گریه ملتهب شده است . فرمود « دخترم چرا گریستی ؟ عرض کرد پدر جان به یاد قیامت افتادم . روزی که مردمان عریان در آنجا حاضر می شوند . پیامبر فرمود دخترم روز قیامت حقیقتا روز بزرگ وترسناکی است . اما بدان جبرائیل در ارتباط با تو به من خبری داد . و آن اینکه اول کسی که در قیامت حاضر می شود من پیغمبر هستم . بعد از من ابوالانبیاء  ابراهیم خلیل حاضر می شود . بعد از ابراهیم شوهرت علی حاضر خواهد شد . و چهارمین نفر حاضر شونده در قیامت تو دخترم خواهی بود . اما طریق حاضرشدنت بدین گونه است که خداوند جبرائیل را با هفت بارگاه از نور و هفتاد هزار ملک از حوریان بر قبرت حاضر می کند . آنگاه جبرائیل صدا می کند ای دختر محمد ( صلی الله علیه و آله ) برای حضور درعرصات  محشر آماده شو . تو بدون اضطراب در حالی که از لباس بهشتی دریافت کرده از اسرافیل  را پوشیده ای برای حضور در عرصات محشر آماده می شوی . بر ناقه ای بهشتی که افسارش در دست ذوقائیل است سوار می شوی . آماده حرکت به عرصات محشر که شدی از جانب خداوند هفتاد هزار ملک از حوریان پرچم بدست که بر روی پرچمها سبحان الله نوشته شده برای مشایعت تو می آیند . بعد از کمی طی مسافت از جانب خداوند هفتاد هزار ملک دیگر از حوریان مجمر به دست و عود سوزان برای مشایعت تو می آیند . بوی خوش عودهای در حال سوختن فضای عرصات محشر را معطر می کند » .
خطیب جمعه زنجان در ادامه افزود : پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به دخترش فرمود « بعد از کمی طی مسافت خواهی دید که مریم مادر عیسی مسیح با هفتاد هزار ملک از حوریان به استقبال تو می آیند . بعد از کمی طی مسافت مادرت خدیجه را خواهی دید که با هفتاد هزار ملک از حوریان پرچم به دست که برروی پرچمها الله اکبر نقش بسته است شما را مشایعت خواهند نمود . در طول مسیر حوا و آسیه نیز هرکدام با جمعی از حوریان از تو استقبال خواهند کرد . وقتی به عرصات محشر نزدیک می شوی از عرش ندایی خطاب به مردم اولین و آخرین حاضر در عرصات محشر گوید چشمها را ببندید تا دختر پیامبر از جمع شما عبور کند . همه چشمها را می بندند . و تو وارد عرصات محشر می شوی . دخترم غیر از من ، حضرت ابراهیم و شوهرت علی کسی قادر به دیدن تو نخواهد بود . آنگاه بر کرسی از نور که دارای هفت پله است خواهی نشست . جبرائیل به نزد تو آمده گوید ای دختر محمد ( صلی الله علیه و آله ) هر حاجتی داری بگو . و تو فرزندانت حسن و حسین را طلب می کنی . فرزندانت در همان حالتی که شهید شده اند به نزدت می آیند . تو ناراحت شده عرضه می داری خدایا هرکس برمن و خاندانم ظلم کرده است گرفتار عذابشان گردان . به امر خدا تمام دشمنان پدرت ، شوهرت ، خودت و فرزندانت به عذاب الهی گرفتا می شوند و تو آرام می گیری . جبرائیل دوباره می گوید آیا حاجت دیگری داری ؟ و تو عرضه میداری خدایا شیعیان من و شوهرم ، شیعیان فرزندانم و شیعیان شیعیان مارا برمن ببخش . و خداوند همه را به تو خواهد بخشید . آنگاه خداوند دستور می دهد با تمام بخشیده شدگان وارد بهشت شوید . سپس شما به همراه تمام بخشیده شدگان در حالی که پوشیده شده اید بدون اضطراب و نگرانی وارد بهشت می شوید . اما دیگر مردمان حاضر در عرصات محشر فریاد بر می آورند که ای کاش ما نیز از فاطمیون بودیم . بعد پیامبر به دخترش گفت دخترم جبرائیل به من گفت اول کسی که بعد از مردنم به من ملحق خواهد شد تویی . وای برکسانی که به تو ظلم کنند . فوز ، نجات و خوشحالی عظیم نسیب آنانی است که در دنیا ترا نصرت کرده اند » .  پس برادران و خواهران عزیز سعی کنیم از نصرت کنندگان حضرت زهرا در دنیا باشیم . یعنی راه ترسیم کرده زهرای مرضیه سلام الله علیها را برویم . داشتن ایمان ، انجام اعمال صالح ، رعایت تقوا الهی ، اجتناب از گناه ، انجام واجبات ، حفظ حجاب ، امر به معروف و نهی از منکر راه هایی است که زهرای مرضیه سلام الله علیها آنها را ترسیم فرموده است .
نماینده مقام معظم رهبری در استان در بیان مناسبتها با گرامیداشت روز شهدا تاکید کرد : حضرت امام ( ره ) شهدا را مظهر اقتدار ایران می دانستند . لذا برای احیاء ، حفظ و ترویج فرهنگ شهادت در جامعه -  زنده نگه داشتن یاد و نام شهیدان و حفظ آثار آنان  -  تجلیل ،  تکریم و صیانت از خانواده های معزز شهدا درکشور و تلاش برای استفاده از امکانات عمومی نظام برای اعتلای مادی و معنوی خانواده های معظم شهدا  در بیست و دوم اسفند ماه سال  1358 فرمان تاسیس بنیاد شهید و امور ایثار گران را صادر فرمود . حضرت امام ( ره ) خطاب به شهدا می فرمایند « هان ای شهیدان در جوار رحمت پروردگار آسوده خاطر باشید  که ملت شما  پیروزی شمارا از دست نخواهد داد » . انصافا هم باید شهادت بدهیم که مردم در وفا دار به آرمانهای شهدا ، تکریم از خانواده های شهدا و تجلیل و حمایت از منطق شهیدان با صلابت ایستاده اند . در بیست و چهار اسفند سال 1363 صدام رسما اعلام کرد که نماز جمعه تهران را بمب باران خواهد کرد . با اینکه جمعیت زیادی علیرغم تهدید دشمن در نماز جمعه تهران با امامت مقام معظم رهبری که آنوقت رئیس جمهور نظام جمهوری اسلامی ایران نیز بودند شرکت کرده بودند . هرچند به واسطه هوشیاری نیروهای رزمنده ایران اسلامی هواپیماهای رژیم بعث عراق نتوانستند وارد خاک کشور شوند . اما دشمنان کوردل با انفجار بمبی در نماز جمعه تهران تعدادی از نماز گزاران را شهید کردند ولی با کمی تاخیر نماز جمعه با صلابت هرچه تمام تر برگزار شد . این نکته در خور توجه و دقت است که دشمن همواره نماز جمعه را به عنوان سنگر انقلاب  و سنگر دفاع از ارزشهای انقلاب اسلامی می داند .  
امام جمعه زنجان بیست و پنج اسفند سال 1366 سالروز بمب باران شیمیایی حلبچه را مورد توجه قرار داد و خاطر نشان کرد : چون رئیس رژیم بعثی عراق در رویارویی با رزمندگان ایران اسلامی نتوانسته بود کاری از پیش ببرد لذا با حمایت آمریکا و برخی کشورهای اروپایی شهر حلبچه از شهرهای کشور خود را بمب باران شیمیایی کرد و تعداد زیادی از مردان و زنان از کودک و نوجوان گرفته تا جوانان ، میانسالان و پیران را وحشیانه و ناجوانمردانه به کام مرگ کشانید . حادثه ای که تا به امروز یعنی بعد از سی و چند سال مردم حلبچه وبرخی از رزمندگان ایران اسلامی که از بمبهای شیمیایی عراق صدمه دیده اند هنوز از آثار مخرب آن زجر می کشند . هنوز هم ناراحت هستند . اما هیچ اعتراضی به آمریکا که آشکارا مواد شیمیایی را بیشتر از دیگر کشورها در اختیار صدام قرار می داد در دنیا صورت نگرفته است .
آیت الله خاتمی در پایان ابتدا به بیست و شش اسفند سالروز ارتحال یادگار حضرت امام ( ره ) یعنی مرحوم حاج سید احمد خمینی در سال 73 اشاره کرد و اظهار داشت :  باید گفت انصافا این بزرگ مرد تنها کسی بود که ذوب در ولایت بود . زیرا همواره شب و روز در خدمت حضرت امام بود . مقام معظم رهبری در باره مرحوم حاج سید احمد خمینی فرمودند « در دوران انقلاب گره های زیادی به دست مرحوم حاج سید احمد آقا گشوده شد . و کارهای بزرگی به تدبیر او به انجام رسید . حاج احمد آقا فردی قابل و لایقی بود . او در کنار امام یک عنصر لازم و بی بدیل بود » . سپس بیانات مقام معظم رهبری در آخرین جلسه اش با رئیس و نمایندگان دوره چهارم خبرگان رهبری را راه گشا خواند . مقام رهبری در این دیدار فرمودند « مردم با مشارکت بالای خود در انتخابات هفتم اسفند ماه اعتماد خود را نسبت به نظام بصورت عملی نشان داده و خوش درخشیدند . انتخابات هفتم اسفند بار دیگر نا درستی و بی اعتباری سخنان کسانی را که در سال 88 مدعی نا معتبر بودن انتخابات بودند و آن فتنه مضر را برای کشور به وجود آوردند نشان داد . همانگونه که انتخابات اخیر سالم بود انتخابات دوره های قبل ازجمله انتخابات سالهای 82 و 84 نیز سالم بودند . مجلس خبرگان باید انقلابی بماند . انقلابی فکر کند . و انقلابی عمل کند . انتظار این است که دولت و مجلس به اقتصاد مقاومتی در برجام و اجرا ، ادامه پرشتاب حرکت علمی کشور و مصون سازی فرهنگی جامعه و مردم خاصه جوانان کشور توجه ویژه داشته باشند » .
پیش از خطبه ها رئیس بنیاد شهید و امور ایثار گران شهرستان زنجان با گرامیداشت روز شهدا گفت : حضرت امام ( ره ) مسئولیت بزرگ تکریم ، تجلیل و صیانت از خانواده های معزز شهدا را برای خادمان آنان در بنیاد شهید و امور ایثار گران معین فرموده اند . و تاکید داشتند تا با استفاده از امکانات عمومی کشور برای  اعتلای مادی و معنوی خانواده معظم شهدا فعالیت شود . لذا امید واریم خدمت خادمان این خانواده های معزز تاکنون مصداق دستور حضرت امام بوده و در آینده نیز موفق به خدمت شایسته و لایق خانواده شهدا باشیم .

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید