امروز جمعه, 31 فروردين 1403 - Sat 04 20 2024

منو


خطبه های نماز جمعه زنجان در تاریخ 1394/10/4

حضرت آیتالله خاتمی نماینده ولی امر مسلمین در استان و امام جمعه زنجان با توصیه و سفارش نمازگزاران به رعایت تقوای الهی گفت : در آستانه بزرگترین رویداد تاریخ هستی  و جهان آفرینش قرار گرفته ایم . نقطه مرکزی هستی ، سید لولاک ، شخصیت بزرگ و عظیم الشانی است  که ذات اقدس احدیت در حدیث قدسی آن وجود بزرگوار را به عنوان دلیل آفرینش و خلقت جهان هستی معرفی می فرمایند . شخصیتی که زیباییهای مادی و معنوی ، برکات آموزه های انبیا ی عظام و صلحا و عرفا ، اوج اخلاقیات معنوی وپسندیده تمامی انسانهای شایسته تاریخ بشریت ، همه وهمه به طفیل وجود آن شخصیت آفریده شده است  . گرچه از نظر زمان خاتم است اما از نظر شان ، منزلت و مقام افضل و سید و خاتم تمامی پیامبران الهی است . رویداد بزرگ تارخ بشریت یعنی میلاد مسعود پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله را به تمام موحدان عالم ، پیروان ادیان آسمانی ، ملت بزرگ ایران و تک تک شما بزرگواران حاضر در نماز جمعه تبریک و تهنیت عرض می کنم  . بزرگترین افتخار ما و بزرگترین شکر و سپاس ما به درگاه خداوند تبارک و تعالی این است که ما را در زمره امت این پیامبر قرار داده است .

خطیب جمعه در باره صفات حمیده پیامبر افزود : آمده است روزی یکی از اصحاب امیر مومنان مولا علی بن ابطالب علیه السلام  به آن حضرت عرض می کند مولای من آیا می شود تمام صفات حمیده پیامبر را برایم بیان فرمایید ؟ حضرت در جوابش فرمودند آیا تو می توانی تمام نعمات پروردگار را برایم بشماری ؟ عرض کرد مولای من امکان پذیر نیست . حضرت فرمود چرا امکان پذیر نیست ؟ عرض کرد زیرا خود خداوند در قرآنش فرموده اند امکان ندارد بتوانید نعماتی را که بر شما ارزانی نموده ام به شمارش درآورید . حضرت فرمود چه زیبا پاسخ دادی . وقتی تو نعمات الهی را که خداوند آنها را در کتابش قلیل می خواند نمی توانی به شمارش درآوری . من چگونه می توانم صفات حمیده پیامبر را که خداوند از آنها به عظمت یاد می کند برای تو بیان کنم ؟ امسال سالروز تولد پیامبر خاتم و فرزندش حضرت امام  صادق علیهم صلوات الله را به عنوان روز اخلاق و مهر ورزی نامگذاری کرده اند . وچه زیبا انتخاب شده است . زیرا خود پیامبر فرموده اند مبعوث نشده ام مگر برای کرامت بخشیدن به اخلاق در جامعه . حضرت امام ( ره ) فرموده اند « انبیا برای آدمسازی آمده اند . انبیا آمدند کارخانه انسان سازی باز کرد ند » . بدانیم با به کمال رسیدن اخلاقیات  در ما انسانها ، جامعه ما به جامعه الهی و اسلامی تبدیل و استعدادهای ما شکوفاخواهد شد ان شاالله . در دونامه اخیر مقام معظم رهبری به جوانان کشورهای اروپا و آمریکا همان پیامی بود که در نامه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به سران ابر قدرتهای  دنیای وقت آمده بود  یعنی تسلیم شدن در برابر حقانیت خداوند بزرگ .

امام جمعه زنجان در بیان مناسبتها تولد حضرت عیسی مسیح یکی از پیامبرا ن عظام الهی را مورد توجه قرار دادو با گفتن تبریک ولادت این پیغمبر به همه موحدان و مسیحیان و پیروان واقعی آنحضرت در باره هفته وحدت خاطر نشان  کرد : حضرت امام ( ره ) چون دید دشمن قصد دارد تا ازاختلاف موجود بین شیعیان و اهل تسنن در روز تولد پیامبر اکرم برای ایجاد تفرقه استفاده کند با اعلام مدت دوازده تا هفدهم ربیع الاول به عنوان هفته وحدت فرمود ما مسلمانان برای پیامبر خود یک هفته جشن تولد می گیریم . حضرت امام در باره تفسیر این آیه قرآنی که مومنین با یکدیگر برادرند سخنانی دارند که به علت ضیق وقت بخشی از این فرمایش زیبای آن حضرت را قرائت می کنم . آن حضرت می فرمایند « خدای تبارک و تعالی می فرماید مومنان باهم برادرند و با برادری باید با هم رفتار کنند . قرآن کریم عقد اخوت در بین مسلمانان انداخته است . لذا طبق تاکید قرآن کریم اگر دو مومن به اخوت ایمانیشان عمل نکنند و برادر نباشند مومن نیستند . مومنها برادرند . همانطوری که یک برادر برای برادر خودش خیر می خواهد مومن این است که همواره برای مومنان خیر بخواهد . اگر یک وقت دیده شد مومنی برای برادرهای خویش خیر نخواست معلوم می شود که این شخص از ایمان حظ صحیحی نبرده است . و آن اثری را که ایمان باید در قلب او تاثیر بکند نکرده است . مومن آن است که با مومن دیگر برادر باشد . این عقد برادری را در اصل خدا برای شما ایجاد کرده است »

آیت الله خاتمی در باره روز نهم دیماه تاکید کرد : این روز روز بصیرت و روز میثاق امت با امام و ولایت است . روز سرنوشت ساز در پاسداری از ارزشهای دینی ، اعتقادی و آگاهی و هوشیاری امت در برابر توطئه های دشمنان است . زیرا در این روز خروج بی سابقه مردم ، هوشیاری به موقع و حرکت توام با بصیرت مردم توطئه های دشمنان را خنثی کرد . رابطه بین امام و امت  و ملت با ولی امر مسلمین را مستحکم کرد . مقام معظم رهبری در این رابطه  می فرمایند « بصیرت یعنی شناخت زمان ، شناخت نیاز ، شناخت اولویت ، شناخت دشمن ، شناخت دوست و شناخت وسیله ای که باید در مقابل دشمن بکار برد . این شناختها بصیرت است . همیشه با یک سلاح نمی شود مبارزه کرد . در همه میدانها با یک سلاح نمی شود رفت . کدام سلاح را بکار بیندازیم . دشمن کجا است .  امید بسته بودند بلکه بتوانند نسل دوم و سوم انقلاب را رویگردان کنند . نتوانستند این کار را بکنند . نهم دی را همین نسل دوم و سوم انقلاب به راه انداختند . آن حادثه عظیم را به وجود آوردند . آن سیلی محکم را به صورت کسانی نواختند که سعیشان این بود که مسیر حرکت اسلامی را با ایجاد فتنه منحرف کنند . این کار را چه کسی کرد ؟ جوانها کردند . نسل سوم انقلاب انجام دادند . و سیلی محکمی بر صورت دشمنان زدند » . بدانیم بنا به تاکید مولای متقیان در نهج البلاغه برادر جنگجو ، برادر مبارز و انسان انقلابی باید همیشه بیدار باشد . هرکس از دشمن غافل باشد . و دشمن را از یاد ببرد بداند که دشمن هیچ وقت از دشمنی کردن دست نمی کشد . دشمنان ما عهد شکن هستند . پس از دوسال مذاکره می بینیم تازه قطع نامه های ضد ایرانی تصویب کرده از ایران ادعای غرامت می کنند . در این باره نیز مقام معظم رهبری فرموده اند « جبهه قدرت مادی که امروز بر دنیا مسلط است راحت عهد می شکند . بدون هیچ دغدغه ای عهد شکنی می کند . زیر قولشان می زنند . زیر حرفشان می زنند . نه از خدا خجالت می کشند . نه از خلق خجالت می کشند . نه از طرف مذاکره خجالت می کشند . راحت دروغ می گویند . من نمونه های زنده دارم . ما دولت ایالات متحده آمریکا را دولتی غیر قابل اعتماد می دانیم . دولتی خود برتر بین ، دولتی غیر منطقی و عهد شکن می دانیم . به دولت آمریکا اطمینانی نداریم ».

قبل از خطبه ها حجت الاسلام والمسلمین صفی یاری مدیر کل تبلیغات اسلامی استان زنجان با گرامیداشت هفته وحدت گفت : این روزها جهان بشریت منتظر میلاد شخصیتی است که خداوند بخاطر وجودش بر مومنین منت گذاشته است . شخصیتی که خداوند سبب آفرینش جهان هستی را برکت وجود او می داند . و شخصیتی که خداوند وجود مقدسش را برای بشریت اسوه حسنه قرار داده است . شخصیتی که همواره خداوند و فرشتگان الهی بر او صلوات می فرستند و بر مومنین نیز تاکید شده است که بروجودش صلوات بفرستند . میلاد این مولود خجسته بر همگان به ویژه شما نمازگزاران مبارک باد .  امید واریم جشن و سرور شایسته و در شان و منزلت حضرت رسول را در شهر و استان زنجان که افتخار پایتختی شور و شعور حسینی را نیز دارا است شاهد باشیم .

این مقام مسئول هفته وحدت را دستاورد  بزرگ انقلاب اسلامی ایران خواند و اظهار داشت : دشمن همواره از هر روزنه ای برای ایجاد شکاف و اختلاف در بین مسلمانان بهره می برد . لذا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و استقرار نظام جمهوری اسلامی دشمن برای ایجاد اختلاف در بین شیعیان و اهل سنت کشور با نیت دشمنی با نظام و انقلاب اسلامی و ضربه زدن ، مسئله اختلاف در سالروز تولد پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله بین شیعه و سنی را بهترین فرصت دید و خواست که از این فرصت حداکثر بهره را ببرد . اما حضرت امام ( ره ) با درایت و دور اندیشی که داشتند با بهره گیری از راهبرد قرآنی که  « به ریسمان خدا چنگ بزنید و متفرق نگردید » دوازدهم تا هفدهم ماه ربیع الاول را هفته وحدت بین شیعه و سنی خواند و به دشمن اعلام کرد که مسلمانان اعم از شیعه و سنی برای پیامبر خود یک هفته جشن تولد می گیرند . و این تدبیر حضرت امام نقشه پلید و شوم دشمن را نقش برآب کرد . لذا هفته وحدت به عنوان یک ارمغان ماندگار از حضرت امام در تاریخ انقلاب و نظام جمهوری اسلامی به ثبت رسید . در پیان عرض می کنم ما همواره از جانب خداوند ، از طرف پیامبر و اهل بیت مطهرش به وحدت و همدلی فرا خوانده شده ایم . لذا برما فرض و لازم است همیشه برای حفظ وحدت و همدلی تلاش کنیم . و بدانیم که دشمن و دشمنان پیوسته راهبرد وحدت ، همدلی و همبستگی بین مسلمین را مورد هدف قرار داده اند .

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید