امروز پنج شنبه, 09 فروردين 1403 - Fri 03 29 2024

منو



آیت الله خاتمی شامگاه جمعه در مراسم جشن ولادت امام رضا(ع) افزود: امام و امامت یکی از اوصول صادق مسلمین است. امام یعنی پیشوا  رهبر و راهنما. امام کسی است که پیشرو جامعه است. وظیفه امت این است که رفتار و کردار خودشان را با این الگوی کامل یعنی نمونه عینی مکتب مکاتبت دهند. امام نمونه عینی مکتب اسلام است.
ایشان ادامه داد: اگر می‌خواهیم بگوییم دین‌مان را خوب شناخته و عمل می‌کنیم، باید رفتار خودمان را با رفتار امام عرضه کنیم. هر چقدر مطابق و همراه این چارچوب باشیم به همان مقدار باید خدا را شکر کنیم و اگر فاصله داشته باشیم باید نگران بوده و به دنبال جبران باشیم.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان گفت: یکی از زمینه‌هایی که ارادت ما را به اهل بیت افزایش می‌دهد مسئله معرفت است. هر چقدر شناخت‌مان نسبت به اهل بیت بیشتر باشد، ادارت‌مان به اهل‌بیت بیشتر خواهد بود.
آیت الله خاتمی افزود: معنای ولایت‌مداری همین است. هر مقدار این صفحه با این صفحه اصلی تطابق نداشت نمی‌توانیم بگوییم ولایت‌مدار خوبی هستیم، وقتی ولایت‌مدار خوبی هستیم که رفتار خودمان را با این الگوی کامل تطابق بدهیم.
ایشان با بیان اینکه ۱۲ نفر را پیامبر از طرف خداوند به عنوان الگوی کامل معرفی کرده است، گفت: اصل امام‌شناسی جهت فکری ما را و ساختار عمل ما را تنظیم می‌کند. حالا چرا تعداد امامان ۱۲ نفر، این یک سئوال است. جواب منطقی و حکمتی این است که نیاز ما با ۱۲ امام غنی می‌شود و اگر بیشتر از این لازم بود برای ما فراهم می‌کرد.
آیت الله خاتمی گفت: فرقی که بین امام معصوم و پیغمبر وجود دارد، تمام ویژگی‌ها از نظر خلقی و خلقی همه ویژگی‌ها را باید هر دو داشته باشند مگر یکی، به پیغمبر وحی می‌شود به امام هم وحی می‌شود اما پیغمبر می‌تواند شریعت جدید بیاورد ولی امام نمی‌تواند.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان گفت: برنامه شریعت امام قرآن و سنت پیغمبر است. امام پاسدار و حافظ و نگهبان سنت پیامبر است. شریعت پایانی را امام تفسیر می‌کند. اگر معنای عملکرد امامان شامل گفتار و موضع‌گیری‌شان اگر قرآن و سنت پیامبر است چرا ما رفتار این‌ها را متفاوت می‌کنیم یعنی ۱۲ امام هر کدام به روشی عمل می‌کردند.
آیت الله خاتمی در ادامه با اشاره به حضور خادمین حرم رضوی در نقاط مختلف کشور، گفت: خوشبختانه در این چند سال در دهه کرامت خادمین حرم امام رضا(ع) هم عامل امام‌شناسی و انس و الفت بیشتر با امام رضا(ع) شدند. هر مقدار در این رابطه بیشتر وقت بگذارید به ایمان ما به توحید ما کمک می‌کند.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید