امروز پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403 - Fri 04 26 2024

منو


جلسه هم‌ اندیشی مدیران و سرپرستان مدارس علمیه و مؤسسات آموزش عالی استان زنجان

حضرت آیت الله خاتمی ، در جلسه هم‌ اندیشی مدیران و سرپرستان مدارس علمیه و مؤسسات آموزش عالی استان زنجان برگزار شد، افزود: با توجه به این‌که در مباحث توسعه‌ای همواره بیشتر نگاه‌ها به صورت شکلی است و توجهات در امر بودجه‌ها متمرکز می‌شود، ضروری است این اصل همواره مد نظر قرار بگیرد و مدیران بتوانند با حداقل امکانات، حداکثرها را ایجاد کنند.

وی افزود: در مدارس و مساجد پیش از انقلاب بدون هیچ بودجه در نظر گرفته شده‌ای در همین شهر زنجان در مقطعی خاص 70 عالم صاحب نظر تربیت شده است.

امام جمعه زنجان اظهار کرد: متاسفانه دو امر با دلسوزی در حوزه های علمیه ایجاد شد که نتیجه خوبی در بر نداشت؛ یکی دادن مدرک به حوزویان که منجر به مدرک‌گرایی شد و دیگری پرداخت هزینه به آنان که سبب مادی‌گرایی طلاب شد.

آیت الله خاتمی با بیان این‌که فلسفه حقیقی وجود فقیه، پرورش عالم به دین است و دولت‌ها موظف به آماده‌کردن زیرساخت‌ها از قبیل مکان و امکانات سخت‌افزاری دیگر هستند، ادامه داد: اما باید توجه داشته باشیم که اصول و پایه‌های علمی تربیتی حوزه‌ها نباید در دست دولت‌ها باشد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به توصیه‌های بزرگان دینی، اجرای این مسأله که حوزه های علمیه از نظر بودجه باید مستقل بوده و نباید تحت نظر دولت‌ها باشند، امری ضروری است.

نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان با تأکید بر استفاده حداکثری از اساتید اخلاق، گفت: اگر هر استاد خود را موظف بداند در آغاز کلاس به اندازه 3 دقیقه یک روایت اخلاقی را برای طلاب بیان کند، این حرکت به سرمایه عظیمی تبدیل خواهد شد.

وی با اشاره به کلاس درس مقام معظم رهبری، ادامه داد:مقام معظم رهبری در کلاس‌های درس خودشان همواره در ابتدای بحث روایتی اخلاقی را مطرح می‌فرمایند که بسیار موثر و ارزنده است و زمان بسیار کمی را هم در بر می‌گیرد اما بسیار مفید است. خوب است اساتید مدارس هم این نکته را مدنظر قرار داده و به این امر بها دهند.

آیت الله خاتمی افزود:همگی ما باید بدانیم که جایگاهی که در آن قرار گرفته‌ایم لطف عظیمی از جانب خداوند است و اگر قدردان و شکرگذار این نعمت نباشیم و وظیفه خود را به درستی انجام ندهیم خداوند احتیاجی به ما نخواهد داشت و با برکناری ما افراد شایسته‌تری را جایگزین خواهد کرد ولی در مقابل از آگاه به وظایف باشیم، حوزه های علمیه رشد و شکوفایی بهتری خواهد داشت.

وی با اشاره به این‌که در اداره حوزه های علمیه باید اتکال همگی افراد فقط و فقط به خداوند عالم باشد، اظهار کرد: اعتقاد قلبی بنده این است که بانوان در حوزه های علمیه با علم‌آموزی صحیح می‌توانند بسیار مفید واقع شوند و در عرصه‌های آموزشی و تربیتی و اخلاقی اثرگذار باشند.

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید