امروز جمعه, 31 فروردين 1403 - Fri 04 19 2024

منو


همايش پژوهشي امر به معروف و نهي از منکر

همايش پژوهشي امر به معروف و نهي از منکر از منظر نهج‌البلاغه  با حضور حضرت آيت الله خاتمي و مسئولين حوزه علميه خوهران زنجان در سالن سهروردي برگزار شد  ، آيت الله خاتمي" ظهر امروز در مراسم اختتاميه همايش پژوهشي امر به معروف و نهي از منکر از منظر نهج‌البلاغه با تأکيد بر اين‌که وجود بيش از 300 فارغ‌التحصيل حوزه‌هاي علميه خواهران در زنجان، نشان از ظرفيت و استعداد فراوان بانوان زنجاني در امر تبليغ دين است، اظهار کرد: اين ظرفيت بايد بالفعل شده و در اين ميان نبايد از اين مهم غافل بود که پژوهش‌ها و ارائه راه‌حل‌هاي مختلف از سوي حوزويان، راه را براي مسوولان هموارتر مي‌کند.

در ادامه با بيان اين‌که نگاه سياسي و جناحي به فريضه امر به معروف و نهي وي از منکر، آن را از مسير اصلي منحرف مي‌کند، تأکيد کرد: اين فريضه به عنوان اصلي مهم در قانون اساسي آمده است و با فرافکني نمي‌توان مشکلات را حل کرد. اين در حالي است که آمر به معروف و ناهي از منکر نبايد همه جامعه را اهل ظلمت بداند. همچنين نبايد منتظر معجزه از کلام خود داشته باشد و تنها بايد به فرد بفهماند که به همان ميزان که فعل او به جامعه ضرر مي‌رساند، در کنار آن همچون هوايي مسموم، ‌خود نيز از آن استنشاق مي‌کند.

امام جمعه زنجان با يادآوري اينکه با نگاهي به مسائل مستحدثه مي‌توان دريافت هيچ بخشي از زندگي بشر نيست که اسلام در آن پاسخ نداشته باشد، ادامه داد: حتي مسائل مورد نياز بشر در پزشکي روز هم در فقه شيعه مورد توجه قرار گرفته است و اين نشان از اين واقعيت دارد که بن‌بست در دين اسلام معنا ندارد و وجود استنباط و استدلال در فقه اسلامي نيز براي شکستن بن‌بست‌ها است.

 

آيت الله خاتمي با يادآوري اينکه خاصيت يک طلبه اين است که بايد همواره به دنبال رصد افق‌هاي دوردست باشد، خاطرنشان کرد: اساس علوم حوزوي به خصوصفقه، بر پايه پژوهش و نوآوري استوار است، همچنين فقه به معناي فهم عميق که پشتوانه استدلالي قوي مبتني بر منابع کتاب، حديث، عقل و اجماع دارد، است و هيچ فقيهي به مرتبه استنباط نمي‌رسد، مگر با پژوهش و نوآوري  در پايان اين مراسم از صاحبان سه مقاله برگزيده اين همايش به همراه پژوهشگران برگزيده حوزه‌هاي علميه خواهران تجليل شد. همچنين در

پايان اين همايش از کتاب "عشق در مشرب عارفانه امام خميني(ره)" به قلم کبري طاهرنژاد، معاون پژوهشي حوزه علميه الزهرا(س) زنجان رونمايي شد.

 

گزارش تصویری مرتبط :

همایش هفته پژوهش

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید