امروز شنبه, 01 ارديبهشت 1403 - Sat 04 20 2024

منو


شور و شعور حسینی باید در کنار هم باشد

 

آیت الله علی خاتمی شامگاه چهارشنبه در جمع عزاداران حسینیه اعظم زنجان با بیان اینکه نباید فکر کنیم با برگزاریمراسم عزاداری و برپایی جشن در اعیاد، ارادت‌مان را به امام حسین (ع) ابراز کرده‌ایم، افزود: اگر صرفا محدود به این باشد اثرش کوتاه‌مدت است، بنابراین باز هم تاکید می‌کنم که مجلس امام حسین (ع) باید ثواب داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه خداوند وقتی بنده‌ای را دوست داشته باشد، محبت امام حسین (ع) را نیز در دل او می‌اندازد، تصریح کرد: آنچه که امروز خروجی مراسم و مجالس امام حسین (ع) است کافی نیست، لذا اگر می‌خواهیم این اعمال اثرگذار، ماندگار و تحول‌آفرین باشد باید مغز و محتوا هم داشته باشد.
نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه زنجان با بیان اینکه قدم اول ثواب از این جلسات این است که ما را به خدا، به پیغمبر (ص) و اهداف امام حسین (ع) نزدیک‌تر کند و اگر یک قدم معرفت ما نسبت به امام حسین (ع) نزدیک‌تر شود ما ثواب برده‌ایم، ادامه داد: یک درخت میوه ثوابش این است که میوه دهد و اگر نداد باید سایه داشته باشد و اگر هیچ‌کدام را نداشته باشد به درد هیزم می‌خورد؛ چرا که فقط جا را گرفته است.
آیت الله خاتمی با اشاره به اینکه قدم دوم این است که بین ما و گناه بیشتر شود که اگر این فاصله با حضور در این مجالس یک قدم هم شود این شخص از حضور در این مجالس ثواب برده است، افزود: نباید فقط به شکل برگزاری مراسم اکتفا کنیم، باید محتوا و باطن هم داشته باشد. مگر می‌شود برای امام حسین (ع) سینه زد ولی نماز را سبک شمرد. مگر می‌شود کسی به دسته عزاداری بیاید اما وضو نداشته باشد.
نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه زنجان  با تاکید بر اینکه رمز ماندگار شیعه ابعاد مختلفی دارد که یکی از آن‌ها رابطه عاطفی بین پیامبر (ص) و اهل‌بیت (ع) است، تصریح کرد: زنجان پایتخت شور و شعور حسینی است. در حال حاضر شور هست و شعورش هم باید قوی‌تر شود، یعنی معرفت نسبت به امام حسین (ع) بیشتر باشد؛ چرا که نمی‌شود عزادار امام حسین (ع) بود و دروغ گفت، غیبت کرد و به نماز اول وقت اهمیت نداد، این دو باهم سازگاری ندارد و یک جای کار ایراد دارد که آن نیز معرفت است.
آیت الله خاتمی با اشاره به اینکه شهدا نمونه بارز افرادی بودند که شعور حسینی داشتند، اظهار کرد: شعور حسینی بودن در شهدا قوی بود. همه شهدا بچه هیئتی و مسجدی بودند. این نتیجه شور توأم با شعور است. این یعنی رسیدن به اوج. هیئت کلاس معرفت، انسان شدن، آدم شدن و دین‌داری است.
وی گفت: شور و شعور حسینی باید توأمان در کنار هم باشند، بنابراین جهت گیری ما باید به سمت تقویت شعور در عزاداری ها باشد.
نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه زنجان  همچنین با تاکید بر رعایت نظافت، به ویژه نظافت شهر و محیط پیرامون به هنگام برگزاری مراسم عزاداری، خاطرنشان کرد: پایه اسلام نظافت است و بارها عبارت «النظافة من الایمان» را شنیده‌ایم، اما هنوز هم در نابودی محیط زیست جزو اولین‌ها هستیم. اولین بدآموزی این قضیه، یعنی رعایت نکردن بهداشت به هنگام برگزاری مراسم عزاداری و جشن‌ها این است که بچه‌ها هم این حرکت را یاد گرفته و همین کار را تکرار می‌کنند.
 آیت الله خاتمی خاطرنشان کرد: احسانی که در این روزها دریافت می‌کنیم نذر است، بنابراین هیچ چیز آن نباید دور ریخته شود، اما اینکه مقداری را بخوریم و مقداری را نیز دور بریزیم، این کار با مسلمانی ما منافات دارد.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید