امروز شنبه, 01 ارديبهشت 1403 - Sat 04 20 2024

منو


هنوز از همه ظرفیت مساجد کامل استفاده نشده است

 

آیت‌الله شیخ علی خاتمی پنج‌شنبه شب در مراسم تجلیل از فعالان کانون‌های مساجد استان زنجان اظهار کرد: نقش و کارکرد مساجد در تاریخ اسلام، دوران انقلاب شکوهمند اسلامی، دفاع مقدس بسیار تأثیرگذار بوده است.

ایشان با اشاره به نقش مساجد در مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان افزود: مسجد سنگر مبارزه با شیطان، هواهای نفسانی و دشمنان دین، استقلال و هویت دینی است.

امام جمعه زنجان با بیان اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی نقش مساجد در موضوعات مختلف گسترش یافت، تصریح کرد: پایه انقلاب و اندیشه امام برای پیروزی انقلاب اسلامی در سال 42 از قم آغاز شد و از این زمان مساجد کشور توسط علما بارور شد.

ایشان با اشاره به تعبیر امام راحل بنیانگذار کبیر انقلاب درباره اینکه «مسجد سنگر است» است، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی خطر استکبار بر علیه این انقلاب از کانون مساجد دفع شد و 220 هزار شهید در مساجد تربیت و به جبهه‌های جنگ اعزام شدند.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان همچنین به نقش مساجد در صدر اسلام نیز اشاره کرد و گفت: اقامت سه روزه پیامبر گرامی اسلام در قبا موجب پایه‌گذاری این مسجد شد.

ایشان با اشاره به اینکه زمانی که ایشان به یثرب به حرکت درآمدند در قبیله بنی سالم نخستین نماز جمعه را اقامه کرده و زمانی که وارد یثرب شدند در هنگام تشکیل پایه‌های اسلام نخستین کار عمرانی، ساخت مسجد شریف نبوی بود، اضافه کرد: این امر نشان می‌داد که کارکرد مساجد تنها به اقامه نماز ختم نمی‌شد، بلکه کلاس‌های آموزش دین، مرکز تصمیم گیری‌های سیاسی و ... است.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه پس از پیروزی در دفاع مقدس دشمنان تلاش کردند کارکرد مساجد را کمرنگ کنند، اضافه کرد: با این وجود کانون‌های مساجد در کنار پایگاه‌های مساجد گام‌های بلندی برداشته و فعالیت‌های خوبی را ارائه کردند.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با بیان اینکه مساجد ظرفیت فرهنگی بالایی دارد، تصریح کرد: در کنار ظرفیت بسیج و کانون‌های فرهنگی در بعد آموزشی هنوز مساجد ظرفیت‌های بالایی دارد که باید شناسایی شود.

ایشان با اشاره به اینکه آینده کشور متعلق به جوانان است، افزود: باید پایه‌های جامعه دینی توسط جوانان پایه‌گذاری شود.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به مغفول ماندن برخی از ظرفیت‌های مساجد گفت: هنوز از همه ظرفیت‌های مساجد استفاده نشده است، چرا که باید زمینه‌های سرگرمی، ورزش و تقویت پایه‌های درسی نیز در مساجد مورد توجه قرار گیرد.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان برگزاری کلاس‌های تقویتی دروس دانش‌آموزان در مساجد و کانون‌ها را زمینه‌ساز جذب جوانان به مساجد اعلام کرد و گفت: ستون نخست مسجد روحانی مساجد است.

امام جمعه زنجان افزود: هیأت امنا هم گاهی ممکن است نگرش جوانان را نداشته باشند، ولی چون امین مردم و صاحب تجربه هستند، از همین رو رهنمودهای امام جماعت و استفاده از تجربیات هیأت امنا موجب هم‌افزایی بیشتر خواهد شد.

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید