امروز چهارشنبه, 05 ارديبهشت 1403 - Wed 04 24 2024

منو


لزوم تطابق سرعت حرکت دانشگاه ‌با نیازهای جامعه

آیت‌الله علی خاتمی در جشنواره تقدیر از برگزیدگان تحقیقات و فناوری در زنجان، گفت: دانشگاه، مدرسه‌ای بزرگ نیست، بلکه تفاوت دانشگاه با مدرسه در این است که دانشگاه محیط نوآوری و یافته‌های جدید است و سرعت حرکت آن باید بر اساس سرعت حرکت دنیا و نیازهای جامعه باشد.

ایشان با بیان اینکه در عصر حاضر توسعه علم و جوامع در سایه نوآوری و تحقیقات و یافته‌های جدید است، افزود: تجربه بشر نیز بازگوکننده این نکته است که دانشگاه محلی برای نوآوری است و باورهای اعتقادی ما مسلمانان نیز عنوان می‌کند که اگر دو روز متفاوت جامعه علمی یکسان باشد، جامعه مغبونی است.

امام جمعه زنجان اظهار کرد: مدیران، مسئولان و اساتید تنگناها و رابطه دانشگاه با صنعت، مدیریت جامعه و توسعه پایدار را می‌دانند و این موارد عواملی اساسی است که باید مورد توجه قرار گیرد. البته باید توجه داشت که قدم اول را خود دانشگاه‌ها باید بردارند، اگر چه بسیاری از نوآوری‌ها در اثر احتیاجات بشر اتفاق افتاده است و یا حس کنجکاوی بشر موجب نوآوری شده است، ولی امروز سرعت رشد علم در دنیا مثل سرعت ماشین است.

نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان با اشاره به اینکه دنیا با سرعت در حال پیشروی است، خاطرنشان کرد: در هر حال جامعه ما بیش از ۱۰۰ سال عقب نگه داشته شده است و باید با شتاب حرکت کرده و به نحوی این عقب‌ماندگی را جبران کنیم. یک راه میانبر که مقام معظم رهبری در این راستا عنوان و تاکید می‌کنند، جنبش نرم‌افزاری و علوم جدید و دانش‌های فناورانه است که تجربه چهار، پنج ساله اخیر هم نشان از صحیح و نتیجه بخش بودن این راه میانبر است و این امر به دست دانشگاهیان تحقق پیدا می‌کند.

امام جمعه زنجان تصریح کرد: دنیا توسط علم اداره می‌شود، البته علمی که جهت‌دار باشد و علم جهت‌دار نیز علمی است که به انسان، انسانیت و ارزش‌های انسانی می‌بخشد و عاطفه، اخلاق، انسانیت و ارزش‌های انسانی زیر چرخ‌های سرد ماشین له نشود و اگر بنا بر سلطه و برتری است، تنها با علم امکان‌پذیر است و ابزار علم در دست دانشگاهیان است.

امام جمعه زنجان تاکید کرد: تفاوت انسان با ماشین نیز این است که ماشین احساس ندارد و بر سر راه خود هر مانعی را از بین می‌برد اما انسان احساس دارد و هیچ خدشه کوچکی را هم بی‌جهت بر روی بدن یک موجود زنده تحمل نمی‌کند.

امام جمعه زنجان یادآور شد: انتظار از دانشگاه زنجان بیشتر است و اساتید آن باید به دور از فضای سیاسی رسالت علمی و پژوهشی خود را انجام دهند. بر اساس آیات قرآن کفار در هیچ بعدی نباید بر ما مسلط باشند و ما باید همه چیز را کشف و سخاوت‌مندانه در اختیار دیگران قرار دهیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان اظهار کرد: مبارزه با استبداد و استعمار باید در بین دانشجویان پررنگ باشد که این امر نیز به دست دانشگاهیان امکان‌پذیر است.

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید