امروز شنبه, 01 ارديبهشت 1403 - Sat 04 20 2024

منو


یکی از راههای پرورش صفات باطنی و رشد اخلاق در انسانها شنیدن موعظه است.

 
 نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان در نشست صمیمی دادسرای زنجان که با حضور مسولین دستگاه قضایی استان و کارکنان برگزار شد گفت : ملاک و معیار انسانیت در وجود انسانها خُلق آنان است و یکی از راههای پرورش صفات باطنی و رشد اخلاق در انسانها شنیدن موعظه است.

 آیت اله خاتمی نماینده ولی فقیه در استان در این نشست  ضمن تبریک ایام اله دهه مبارک  فجر بر رشد صفات درونی و کسب معنویت و اخلاق جهت رسیدن به کمال انسانیت تأکید نمود. 

امام جمعه زنجان در رابطه با تفاوت و شاخص های دو واژه ی خَلق و خُلق و اهمیت رشد ابعاد درونی و معنوی انسان افزود: خَلق وجود فیزیکی انسان است و افراد در ارتباط با خَلق و خلقت وجودشان هیچ نقشی نداشته و ندارند و اگر کسی هم به این بُعد از وجود انسان که شامل ساختار جسمی ، چهره ، نژاد و جنسیت است ، ایراد گیرد علی القاعده به خداوند سبحان و نقش آفرین اشکال گرفته است چرا که بعد مادی و جسمی افراد (خَلق) خارج از قدرت و اختیار آنان می باشد و افراد خودشان در آن نقشی نداشته اند. اما خُلق و بُعد باطنی انسان ها که شامل روان و ملکات نفسانی است ، بُعــدی اکتسـابی است و نـه ذاتی. مأموریت همه پیامبران در ارتباط با بُعد خُلق انسانها می باشد. هیچ پیغمبری برای امور ظاهری و بیرونی انسانها مبعوث نشده است. هیچ پیغمبری نیامده است بگوید عمران و آبادانی و رونق کشاورزی ایجاد نمایم. همه اینها مسائلی است که خود بشر بر اساس نیاز و به کمک توانایی عقلی خود می تواند تهیه و تأمین نماید. انبیاء الهی با خُلق و ملکات نفسانی انسانها سر و کار دارند.
ایشان با تأکید بر تأثیر مکارم اخلاقی بر رشد بعد معنوی و خُلق افراد اظهار داشت: «انسان سازی و تهذیب نفس ، مقصد نهایی انبیاء و اولیاء است. انبیاء برای آدم سازی آمده اند ، اینها تعابیری است که در فرمایشات حضرت امام خمینی (ره) وجود دارد.» بالاترین مأموریتی که پیامبران الهی برای خود تعریف کرده اند به اوج رساندن کرامتهای اخلاقی است. حضرت رسول اکرم (ص) می فرمایند: «انّما بعثت لاتمّم مکارم الاخلاق». به راستی که من برای به کمال رساندن مکارم اخلاقی مبعوث شده ام. تعابیر حضرت امام (ره) نیز از همین حدیث نبوی برگرفته شده است. حال باید پرسید چرا ایتقدر بعد باطنی و خُلق انسانها اهمیت دارد؟ چون انسان تنها موجودی است که دارای عقل ، اراده و قدرت انتخاب می باشد. موجودات دیگر قدرت انتخاب نداشته و تسلیم غریزه هستند. انسان تنها موجود مسئول در نظام هستی و تنها اوست که در پیشگاه الهی مورد سؤال قرار می گیرد.
خاتمی امام جمعه  زنجان در رابطه با اراده و مسئولیت افراد اظهار داشت: در عرصه قضا که یکی از مقدس ترین جایگاهها می باشد هیچ موقع نخوانده و ندیده ایم موجود فاقد عقل و اختیاری را به صرف انجام عملی نادرست محاکمه نمایند. چرا؟ چون موجودات در قبال اختیار ، اراده ، عقل و قدرت انتخاب خود مسئول خواهند بود و این تنها انسان است که دارای عقل و قدرت انتخاب می باشد. همه دنیا این اصل را قبول دارند که انسانها در قبال انجام رفتار و کردارشان مسئول می باشند و این موضوع در ادیان مختلف پذیرفته شده است و علمای دینی از گذشته تا امروز همگی بر آن تأکید داشته اند.
 نماینده ولی فقیه در استان در رابطه با خُلق انسانها افزود: انبیاء الهی با خُلق و باطن انسانها سر و کار دارند. انبیاء در خصوص چگونگی پوشش ، غذا و شکل ظاهری افراد یکسری کلیات را مطرح نموده اند. برای مثال در بحث غذا انبیاء بر حلال و پاک بودن و حاصل دسترنج بودن آن تأکید نموده اند والسلام ، مابقی را باید خود افراد تشخیص دهند ، چرا؟ چون خداوند به انسان نعمت عقل عطاء نموده ، این خود انسان است که باید تشخیص دهد چه چیزی خوب است و چه چیزی نه.
وی در ادامه با اشاره به تأثیرات شنیدن موعظه در هدایت قلوب انسانها افزود: امیرالمؤمنان حضرت علی (ع) می فرمایند: «المواعظ حیات القلوب ، پندها حیات بخش دلها هستند.»
در قرآن کریم خداوند سبحان در برخی آیه ها از خطاب های عام و در برخی از خطاب های خاص استفاده نموده است. وقتی خداوند می فرمایند یا ایها الناس (ای مردم) یعنی همه مردم یعنی 7 میلیارد جمعیت روی زمین ، یعنی هم فرعون و هم موسی. خداوند در قرآن مجید می فرمایند: «ای مردم برای شما از جانب پروردگارتان پندی هشیارکننده و درمانی برای آنچه از صفات نکوهیده در سینه هاست و رهنمود و رحمتی برای مؤمنان آمده است.»
خداوند می فرمایند: «این پند از جانب خدا و توسط پیامبران آورده شده و مایه رحمت ، رأفت و شفای دل ها ، جانها و قلب های شما است ، برای کسانی که ایمان بیاورند.»
 
امام جمعه  زنجان در رابطه با شنیدن موعظه ضمن اشاره به تأثیرات معنوی و روحی آن تأکید نمودند: یکی از مسائلی که بشر همیشه و همه حال به آن نیاز دارد ، شنیدن موعظه است ، خواندن موعظه خوب است ولی کافی نیست. یکی از عبادتهای گوش انسان شنیدن موعظه است. و 
شرط حیات بخش بودن موعظه در افراد ، ایمان به خداوند سبحان است وگرنه به مانند باران می ماند که در باغ لاله روید و در شوره زار خس.

 خاتمی با بیان خاطراتی از مرحوم آیت اله حائری یزدی و آیت اله مشکینی در باب شنیدن موعظه افزود: مرحوم آیت اله حائری یزدی بنیانگذار حوزه علمیه که تمام قرآن را در سینه محفوظ داشتند و تمام سلوک زندگی اش برگرفته از قرآن و ائمه بود ، گاهی به اعضای دفتر خود می فرمودند که هفته گذشت ولی افسوس موعظه نشنیدیم. گفتند مگر شما هم موعظه نیاز دارید؟ گفت بله من هم موعظه نیاز دارم ، بعد فرمودند: ببینید شیخ قوام کجا منبر دارند تا آنجا برویم و از پامنبریشان وعظ بشنویم. وقتی که مرحوم حائری اینگونه به بحث موعظه اهمیت می دهد دیگر تکلیف ما روشن است.
در اهمیت شنیدن موعظه همین بس که حضرت امام خمینی (ره) در جمع اعضای اولین دوره مجلس خبرگان اسلامی پس از صحبت های مرحوم آیت اله مشکینی که از حضرت امام درخواست موعظه نمودند ، ایشان در اول سخنرانی خود خطاب به آیت اله مشکینی فرمودند: من از شما گله دارم. شما باید بیایید و ما را نصیحت و موعظه کنید. خدا کند که من تعاریف شما نسبت به خود را باور نکنم.
  امام جمعه زنجان در تأکید بر اهمیت شنیدن موعظه افزود: از کوزه همان تراود که در اوست. اگر درون و باطن انسانها پاک و منزه باشد ، علاوه بر تحصیل مکارم اخلاقی و هدایت در مسیر درست ، موعظه در آنان تأثیرگذار خواهد بود.
در نامه سی و یک نهج البلاغه حضرت علی (ع) خطاب به فرزندش امام حسن مجتبی (ع) می نویسد: پسرم ، عزیزم! سعی کن دلت نمیرد و دلت را همیشه زنده نگهدار. حال سؤال این است با چه می شود دل را زنده نگه داشت؟ عامل زنده نگه داشتن قلوب و دل ها شنیدن موعظه است. امام علی (ع) می فرمایند: موعظه جان ما را صیقل و نفسمان را جلا می دهد. این موعظه است که غبار دل را می زداید و آن را شفاف و جلوه گر می کند.

شایان ذکر است در ابتدای نشست اخلاقی دادسرای زنجان ،  گل محمدی رئیس کل  دادگستری استان زنجان ضمن تبریک ایام اله مبارک دهه فجر و قدردانی از حضور ارزشمند آیت اله خاتمی نماینده  ولی فقیه در استان و امام جمعه  زنجان اظهار داشت: حضور آیت الله  خاتمی که خود در دوران انقلاب اسلامی در گود و وادی مبارزات انقلابی بوده اند برای دادگستری و دادسرای زنجان فرصتی مغتنم می باشد. ما پیروزی شکوهمند انقـلاب اسلامـی را مرهون و مدیون شهدا ، امام شهدا و امت انقلابی و ولایی هستیم. دشمنان انقلاب اسلامی می خواهند انقلاب ما را مهار کنند اما تا زمانی که مقام معظم رهبری و رهبر فرزانه ما سکاندار کشتی انقلاب است ، اهداف و نیات دشمن ، خیال باطل خواهد بود. استراتژیست های آمریکایی از کشورهایی چون روسیه و چین با عنوان حریف یاد می کنند اما به محض بکارگیری نام مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) ایشان را ابر حریف می خوانند که نشان از مدیریت داهیانه معظم له و اقتدار و عظمت نظام جمهوری اسلامی است.

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید